Sömnproblem kan hindra viktnedgång

Sömn kan vara problemet för de som har svårt att gå ner i vikt

HÄLSA

Svårt att bli av med de där extra kilona?

Det kan bero på din sömn.

– Det är bättre att gå hem och sova än att gå till gymmet om du känner dig trött, säger sömnexperten och doktorn Charles Samuels.

Svårt att bli av med de där extra kilona? Det kan bero på sömnproblem.
Svårt att bli av med de där extra kilona? Det kan bero på sömnproblem.

Tillhör du den grupp som äter nyttigt, motionerar regelbundet – och ändå inte kan bli av med de där extra kilona?

Anledningen kan vara att du sover för lite.

Enligt undersökningar, utförda av det välrenommerade Calgary’s Centre for Sleep and Human Performance i Kanada, löper personer som sover mindre än fyra timmar per natt 73 procent högre risk att bli överviktiga. Underökningarna utfördes på personer i åldrarna 32 och 59 år.

Lika viktigt som kost och motion

– Den vanligaste medicinska inställningen till viktminskning har alltid varit "minska intaget av kalorier och öka förbrukningen av kalorier”. Men sömn måste betraktas som lika viktigt som motion och kost. De tre samverkar, säger doktor Charles Samuels på Calgary’s Centre for Sleep and Human Performance till kanadensiska Postmedia News.

Avgörande faktorn

Han menar att de kanadensiska forskarna, under de 15 år som centret funnits, sett bevis på att sömn är den avgörande faktorn för personer som kämpar med övervikt.

Anledningen är att mängden leptin, det hormon som berättar för kroppen att den är mätt, sjunker vid sömnbrist. Det gör att du blir hungrigare än vanligt. Samtidigt ökar nivåerna av ghrelin, som är det hormon som berättar för kroppen att den är hungrig.

Enligt forskarna ökar dessutom behovet av onyttig mat med mycket kalorier.

– Bra sömn är grunden som din viktminskning måste börja med. Om du är trött, så är det bättre att gå hem och sova än att gå till gymmet och slita, säger Charles Samuels.

Känner du igen dig? Vill du få hjälp med dina sömnproblem? Bli medlem i Sömnklubb här!

FAKTA

Hormonerna som påverkar mättnadskänslan

Leptin

Leptin är ett hormon som insöndras till blodet från fettvävnad: Ju mer fett kroppen lagrat, desto högre halt leptin i blodet.

När receptorer för leptin i det centrala nervsystemet stimuleras leder det till att aptiten minskar. Om receptorerna i det perifera nervsystemet stimuleras leder det till en ökad fettsyranedbrytning.

Forskning har visat på att många överviktiga har höga halter av leptin i blodet.

Sömnbrist ger upphov till ghrelinproduktion som i sin tur stimulerar aptiten och minskar produktionen av leptin, som bland sina många effekter har en aptitdämpande effekt.

Ghrelin

Ghrelin är ett hormon som produceras i magsäcken hos människa och som stimulerar aptiten.

Ghrelinnivåerna är lägre hos personer som lider av fetma är lägre än hos andra.

Sömnbrist ger upphov till ghrelinproduktion som i sin tur stimulerar aptiten och minskar produktionen av leptin, som bland sina många effekter har en aptitdämpande effekt.