Så får du ditt barn att sova gott – hela natten

Experten svarar på frågorna alla föräldrar ställer sig...

HÄLSA

En av de grupper som oftast lider av sömnbrist är föräldrar till yngre barn.

Anledningen är förstås att det är svårt för barn att lära sig att sova lugnt, i sin egen säng, hela nätterna.

Det är lätt att de vaknar, vill ha uppmärksamhet eller är rädda.

Vi lät sömneperten och legitimerade psykologen Lars Ström svara på nägra av de vanligaste frågorna om barn och sömn.

Hur får man barnet att somna själv?

– För att ett barn ska lära sig att somna själv måste det få chansen att pröva. Och dessutom upplevelsen av att det inte är farligt på något sätt. Så man behöver signalera till barnet att det är ok att sova själv - och successivt vänja det vid detta.

– Om man kommer rusande så snart barnet blir oroligt är det som att man "bekräftar oron" - och på ett omedvetet plan kan barnet uppfatta det som att det faktiskt var en hotfull situation. Annars skulle man ju inte ha kommit rusande.

– Att låta barnet ligga själv, genom att stegvis sitta längre och längre bort, göra något annat i rummet, vara i ett annat rum och med ett lugnt och tryggt känsloläge titta till ibland ser jag som det bästa sättet.

Hur får man barnet att sova i sitt eget rum och inte komma in till föräldrarna hela tiden?

– Samma princip gäller för om man vill att barnet ska sova i ett eget rum. Barnet behöver vänja sig vid det och man behöver på olika sätt signalera att det är ok. Sen kan det ju vara en idé att vara konsekvent och alltid lugnt och vänligt leda tillbaka barnet när det kommer springande.

– Dock är det viktigt att inte förlora respekten för barnet. Om barnet till exempel är oroligt eller ledset så kan det vara viktigt att ägna sig en stund åt att hjälpa det komma till ro igen. Det krävs ofta en hel del tålamod!

Hur få barnet att sova hela natten?

– Jag vet uppriktigt sagt inte om det finns något svar på det. Barn har sina rytmer och hunger och drömmar kan vara med och spöka på olika sätt.

– Fasta rutiner brukar underlätta. Det kan också vara bra att tänka på att "inte själv gå igång" när det vaknar och svara på en massa frågor eller liknande. Att vara riktigt tråkig gör det lättare för barnet att somna om.

– Det kan också vara bra att veta att våra hjärnor fungerar så att vi hela tiden skapar kopplingar av olika slag. Om barnet vaknar på natten och till exempel får se en film för att tröttna, eller alltid får mat, är det lätt hänt att det sker en koppling som innebär att barnet sedan vaknar för att det är "dags för nattleken med pappa". Så vårt sätt att få barnet att somna igen kan i praktiken vara just det som gör att det vaknar.

Hur får man in en bra sömnrutin?

– Först och främst handlar det om att bestämma sig för att man vill ha en rutin, och hur den ska se ut. Och sedan handlar det om att vara tålmodig och hålla fast vid den tills dess att det blir just en rutin.

– Bra sömnrutiner kan förstås variera en del beroende på hur barnet är – men generellt gäller att försöka ha måltider på fasta tider, och att ha någon slags nedvarvningsrutin en stund innan sänggåendet.

Om ingenting fungerar?

– Det går sällan att tvinga ett barn till att bli sömnigt eller trött – precis som vi vuxna inte kan somna på beställning. Man får nog helt enkelt ta det som det är och vara vaken, och sysselsätta sig med något som kan tänkas öka sömnigheten.

– Ofta blir det en "backlash" efter en sådan natt, så att barnet blir mycket trött dagen därpå. Då kan det vara en idé att försöka hålla kvar de vanliga rutinerna så gott det går och inte låta barnet lägga sig alltför tidigt. Risken är då att man hamnar i en ond cirkel med mycket vakenhet och slutkörda och irriterade barn på dagen.

– Riktigt små barn är förstås ett kapitel för sig, där man inte kan styra sömn och vakenhet i särskilt hög grad.

– Ett problem kan faktiskt vara att barnet har "mognat" ett steg och plötsligt behöver mindre sömn än tidigare. Om man då håller kvar vid de gamla tiderna får barnet ett sömnöverskott - med följd att det kan få svårt att sova. Att justera tiderna för sänggående och uppstigning kan vara vad som behövs för att få det att fungera igen.

Vad kan jag som förälder göra för att få så god nattsömn som möjligt – trots att barnet stör fler gånger under natten?

– Tyvärr finns det en rad situationer i livet som man helt enkelt inte kan kontrollera. Om barnet av olika anledningar stör ofta under natten (vilket barn väldigt ofta gör, utan att det är något onormalt med det) så kan man bara göra så gott man kan genom att skapa rutiner enligt ovan. Kanske kan man se till att få avlastning om man lever med en partner, så att man kan sova igen i ett annat rum?

FAKTA

Lars Ström, leg.psykolog och fil.dr.

Arbetar med kognitiv beteendeterapi, dels med egna patienter, dels som VD för Livanda-internetkliniken. Det är ett företag som utvecklar psykologiska terapiprogram via Internet.

Lars har arbetat med sömn och utveckling av sömnprogram sedan 1999, och har tillsammans med Richard Petterson och Jerker Hetta skrivit boken "Bli fri från sömnproblem med KBT".

På Sömnklubb svarar han på de vanligaste frågorna från programmets medlemmar. Lars har många års egen erfarenhet av sömnproblem och använder i dag med stor framgång metoderna på Sömnklubb.