Sov mer och prestera bättre

Tips för dig som satsar på det lilla extra

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Ska du springa ett lopp? Eller har du något annat du vill göra, där det handlar om att prestera? Skippa pastaladdningen, bästa tipset är att sova.

Sov mycket, till och med mer än du behöver. Det säger forskare vid Stanford University, USA som efter att ha testat en grupp basketspelare kom fram till att deras förbättrade prestationsförmåga berodde på att spelarna fick mer sömn.

14-dagars studie
Under två veckors tid fick basketspelarna sova så mycket de ville. Efter det fick de entra basketplanen. Då visade det sig att deras träffsäkerhet när de sköt mot korgen blivit mycket bättre. Dessutom hade de blivit betydligt bättre på att sprinta, de hade fått ett mer samlat speltemprament och de var mindre trötta efter matchen.

Sömn ökar bollkänslan
Enligt forskarna krävs en längre period av extra sömn för att kunna nå förbättrade resultat. Det hjälper alltså inte att sova extra länge dagen innan man verkligen vill prestera något. I stället handlar det om att sova så mycket som möjligt under en avgränsad tidsperiod. Denna kan vara exempelvis en eller två veckor före den stora händelsen.

Detta kan du åstadkomma om du sover mer:

* Större träffsäkerhet om du utövar bollspel.

* Snabbhet, särskilt när det gäller sprint.

* Du återhämtar dig snabbare efter hård träning.

* Bättre humör och högre lustfaktor.

Källa: Iform

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!