Lyckan sitter i sadeln

1 av 3 | Foto: JESPER SÖDERLUND//PÖHNER BILD AB
anna lindström tävlar och tränar i dressyr.
HÄLSA

Att rida är inte bara ett unikt samspel mellan människa och djur.

Du kan faktiskt komma i form på hästryggen också.

Hälsa träffade tre kvinnor som inte kan vara utan sin häst.

Trodde du att ridning är en latmanssport där man bara

sitter lugnt och stilla på hästryggen, så får du nog tänka om nu.

Det är inte bara hästen som gör jobbet.

Rida är en riktig hälsokick, med frisk luft, motion för hela kroppen - och dessutom är det bra för både hjärta och blodomlopp.

En timmes ritt ett par gånger i veckan ger din kondition en riktig kick och sätter igång alla muskler, löser muskelspänningar och masserar hela kroppen.

Bra för balansen

Har du dålig balans kan ridning vara ett sätt att öva upp den på, eftersom ryttaren måste koordinera sina egna rörelser med hästens.

Bäckenbotten får effektiv träning eftersom ryttaren ömsom spänner musklerna, ömsom slappnar av.

Under en genomsnittlig ridtur förbränner man mellan 300 och 350 kalorier.

Har du aldrig suttit på en häst förut kan du fråga en ridskola nära dig om de har prova-på-lektioner, då kan du se om sporten passar dig.

Vill du bli en skicklig ryttare får du dock ha tålamod, det tar minst ett år.

En lektion kostar ungefär 100 kronor, priset varierar mellan ridskolorna.

Men det kan vara en billig

investering i ett friskare liv.

Anna: Män och kvinnor tävlar på samma vilkor

Lena: Jag tänker rida tills jag blir 80

Jannicki: Det är perfekt när man är stressad

Fler länkar:

Petra Holm