Bikinikropp på tre veckor

HÄLSA

Dags att bli strandsnygg!

Forma lår, stuss och mage med träningsformen som blivit stjärnornas favorit: pilates.

Hälsa visar övningarna du kan göra hemma.

Foto: börje thuresson

Madonna gör det. Helen Hunt, Michelle Pfeiffer, Drew Barrymore och Jennifer Aniston likaså.

Pilates har kallats mirakelträningen som, rätt utförd, kan göra underverk för figuren. Träningsformen omfattar fler än 500 olika övningar.

Du kan göra dem hemma,

på gymmet eller hotellrummet

- allt du behöver är din egen kropp.

Tyngdpunkten ligger inte på att bli svettig eller att göra rörelserna många gånger, utan att utföra dem noggrant, lugnt och stabilt. Alla utgår från bäckenet, som helst ska ligga helt stilla oavsett vad du gör med armar och ben. Andningen är också viktig, liksom koncentrationen.

- Det kan tyckas lite bakvänt, men ofta är det den delen av kroppen som inte rör sig som är själva föremålet för träningen, säger Leana Almström, svensk-engelsk pilatesinstruktör vid Sturebadet i Stockholm.

Får en fast muskelmassa

Genom att kroppen gymnastiseras "inifrån och ut" får du en genuint fast muskelmassa. Särskilt buken, bäckenet och ryggen blir starkare. Och ligger du i kan du få den där efterlängtade, platta magen lagom till badsäsongen.

- Magen har fyra lager med muskler. Medan "vanlig" träning oftast bara gymnastiserar det yttersta lagret stärker pilates alla fyra. Tränar du två gånger i veckan och helst också går

på riktiga pilatespass regelbundet ser du resultat inom någon månad, säger Leana Almström.

Sugen på att pröva? Gå

vår pilateskurs och forma kroppen starkare och smidigare på tre veckor.

Sara Milstead