Magnus, tränare: Beroendet hänger ofta ihop med kroppsfixering

HÄLSA

Att träna för hårt och för ofta är skadligt för kroppen.

– Kroppen orkar helt enkelt inte med för mycket träning, säger Magnus Strömberg, ansvarig för styrketräningen på Friskis och svettis i Stockholm.

Den viktiga balansen mellan träning, vila och kost störs hos en person som är träningsberoende. För att träningen ska ge resultat behöver kroppen vila och ladda om mellan passen. Musklerna måste återhämta sig och för att kunna göra det behöver de näring och vila.

– Det blir som en nedåtgående spiral. När man tränar hårt utan att äta ordentligt och vila emellan ger träningen sämre resultat. Och då blir reaktionen att träna ännu mer och ännu hårdare.

I början ger träningen viktmisnkning och bygger upp musklerna, men på längre sikt utarmas kroppens näringsreserv och den reagerar med att bryta ner musklerna i stället.

Träningen kör kroppen i botten och det som i början gav energi gör nu kroppens immunförsvar svagare. Följden blir att man sover dåligt och ofta är sjuk.

– Inte sällan är träningsberoende kopplat till kroppsfixering. En person som tränar på det sättet är ofta noga med att inte äta för mycket. Följden blir att de inte äter tillräckligt och tränar för mycket.

Viktigt att ha roligt

Magnus Strömberg tycker att det är viktigt att man reagerar om man ser någon på sitt gym eller träningscentra som tränar på ett osunt sätt. När instruktörerna ser någon som tränar alltför hårt och ofta ingriper de och upplyser personen om riskerna.

– Problemet hos den som tränar alltför mycket är att den inte upplever det så själv. Man ser inte problemen när man är i det.

För den som har varit träningsberonde handlar det om att försöka hitta tillbaka till det som gjorde tärningen rolig. Att försöka släppa tvånget och göra det för att må bra och ha trevligt. Ett sätt är att börja träna med en kompis.

– Träning ska vara en del av ens liv, inte det enda man lever för. Det viktigaste är att ha roligt under träningen, det ska vara kul. Då mår man bra.

Därför är det farligt att träna för mycket

Anna Bengtsson