Stärk ryggen och slipp värk

HÄLSA

Smärta i ryggen blir allt vanligare. Med stillasittande arbeten och felaktig träning är det lätt att få skador.

Hälsa visar rörelser som stärker både rygg och mage.

1. Uppvärmning.
Foto: SARA RINGSTRÖM
1. Uppvärmning.

De flesta får ont i ryggen någon gång i livet. För många är ryggont en konstant plåga.

Ett viktigt sätt att förebygga stelhet och värk i ryggen är att röra på sig.

Och om du känner att du har lite ont är det oftast bättre att hålla i gång i stället för att vila. Har du stora problem däremot bör du förstås få hjälp av läkare, naprapat eller sjukgymnast.

Övningarna här intill är till för att stärka ryggen. Det allra bästa är också att träna sina magmuskler - en stark muskelkorsett, ett stabilt centrum ger dig en starkare kropp.

Hinner du inte eller känner att du inte kan göra övningarna så låt inte bli att i alla fall kliva upp ur kontorsstolen.

Sträck ut ryggen, sträck ut höftens framsida - sätt kroppen i rörelse.

Petra Thorén är journalist och aerobicsinstruktör

1. Uppvärmning

2. Träna med gummiband

3. Träna med hantel

4. Stabiliseringsövning

5. Styrketräna ryggen

6. Stretcha ryggen

7. Sträck ut

Petra Thorén