Prosit! Träna lugnt efter förkylningen

HÄLSA

Oaaaatchiii! De röda näsornas tid är här.

Dåliga nyheter för alla motionsglada, men misströsta icke.

Hälsa tipsar om hur du kommer i gång efter förkylningen.

träna lugnt. Efter en förkylning kan du börja röra på dig så fort du känner att du orkar. Men ta det lugnt, annars blir du lätt sjuk igen.
Foto: getty images
träna lugnt. Efter en förkylning kan du börja röra på dig så fort du känner att du orkar. Men ta det lugnt, annars blir du lätt sjuk igen.

Typiskt. Du hade precis tänkt att ta itu med träningen på allvar – och vad händer? En nysbacill slår till och lamslår hela kroppen med snuva och hosta. En dyster vecka går bort i sängliggande.

Men sedan då? När kan man egentligen börja träna igen efter en rejäl förkylning?

– Om det är en "vanlig" förkylning kan man börja röra på sig så fort man känner att man orkar. Det som är viktigt att komma ihåg är att inte börja på samma nivå som innan. Tar du ut dig finns en risk att du blir sjuk igen, säger Sten Björnum, idrottsläkare och ortoped.

Bli inte anfådd

Särskilt under första veckan är det på sin plats att ta det lugnt.

– Se till att du inte blir andfådd. Börja i stället med lågenergiträning, som promenader och med vikter. Konditionsträning sätter ner immunförsvaret.

Det är också skillnad på förkylning och förkylning. Infektioner med feber och sängliggande gör dig svagare och tar längre tid att läka ut än en lättare snuva. Överlag är symptom ”över nacken” lindrigare än exempelvis slem i lungorna, hosta eller muskelvärk. Undantaget är halsont.

Farliga bakterier

– Har man ont i halsen eller beläggningar i gommen ska man ta det speciellt försiktigt. Det kan vara farliga bakterier som kan åka runt i kroppen och sätta sig på hjärta och leder, säger Sten Björnum.

Men i allt elände finns ändå en svag tröst för den som inte har hunnit komma i gång med träningen. Paradoxalt nog har personer som inte motionerar så hårt lättare att hitta sin ursprungsform än till exempel toppidrottsmän.

– Vältränade personer drabbas hårdare av en infektion. De tappar nivån mycket snabbare. Det kan ta upp till tre veckor innan de är tillbaka igen, säger Sten Björnum.

När kan jag börja träna igen?

Det finns över 100 olika förkylningsvirus.

Eftersom de skiljer sig åt kan kroppen drabbas olika hårt från gång till gång. Var uppmärksam på symptomen och anpassa träningen därefter.

6 tips - så kommer du i gång

Sara Milstead