Träna med en boll

HÄLSA

Jag älskar att sparka, slå eller kasta boll. Man blir som barn på nytt av en fotbollsmatch i trädgården med lillkillen,en tennismatch med maken eller en innebandymatch med jobbarkompisarna.

Foto: åsa adolfsson

Men det finns fler sätt att använda den runda kompisen på. Träning med stabilitetsboll är både kul - och nyttigt.

Programmet härintill visar sex övningar. Fem av dem kan du göra utan boll, men det finns en mängd fördelar att göra övningarna med en stabilitetsboll:

Träning på rörligt underlag kräver balans. Det innebär att du aktiverar fler muskler.

Musklerna blir dessutom mer aktiverade än om du skulle göra övningarna på golvet.

Du kan inte komma undan, utan måste göra övningen ordentligt, annars åker du av bollen.

Variation gör att träningen blir roligare - och du orkar mera.

I övningarna härintill ligger fokus på bålen och benen. Du kan förstås träna mer överkropp med bollens hjälp.

Du hittar bollarna - det finns flera namn, till exempel stabilitetsboll och fitball - i värlsorterade sportbutiker. De kostar kring 300 kronor. Bollen på bilderna kommer från Reebok och heter Spastiker.

1. Lyft för baksidan

Foto: Åsa Adolfsson

2. Lyft för baksidan

3. Armhävningar

4. Stabilitet för mage och rygg

5. Rygglyft

6. Situps

VINN en boll!

Petra Thorén