Du tränar mer än du tror

Den dolda vardags- träningen

HÄLSA

Nu behöver du inte ha dåligt samvete för att du tränar för lite. Ny forskning visar att du får mer motion än du tror. Bara genom att springa till bussen, gå ut med hunden eller shoppa kan du bränna 100 000 kalorier varje år.

ta trapporna. Att låta bli hissen är ett bra sätt att få vardagsmotion.
ta trapporna. Att låta bli hissen är ett bra sätt att få vardagsmotion.

Många oroar sig för att de inte håller sig i form, men en brittisk studie visar att vi gör av med mycket energi genom vanliga vardagssysslor. Bädda sängen bränner 204 kalorier i timmen och trädgårdsarbete 336. Enligt studien hinner var fjärde person promenera nästan 60 mil per år skriver BBC News.

Undersökningen utfördes på 1 000 personer i Storbritannien. De blev tillfrågade om hur ofta och hur långt de brukade gå. En näringsexpert räknade sedan ut hur många kalorier som brändes och hur mycket traditionell träning det motsvarade. Resultatet visar att det är värt att ta trapporna i stället för hissen.

Undvik att titta på tv

– Tillräckligt med motion är en viktig faktor för det allmänna hälsotillståndet, men det betyder inte att man måste gå till gymmet, säger en taleskvinna från Health Development Agency.

– En så enkel sak som att gå upp för trapporna i stället för att åka hiss är ett bra sätt att öka den dagliga fysiska aktiviteten, säger hon.

Att gå av bussen en hållplats tidigare är också ett bra knep. Ett annat sätt att få mer vardagsmotion är att minska tv-tittandet och datoranvändandet.

– Det är bra att försöka få tid över till aktiviteter som är roliga, som dans, cykling och simning. Om man har kul är det större chans att man fortsätter med träningen, säger taleskvinnan.

Så många kalorier bränner du

Lotta Zachrisson