Spring! Kom igång med löpträningen i vår

HÄLSA

Spring betyder vår.

Bästa årstiden för löpning.

Välkomna till nybörjarlektionen. Börja med gång!

Lunka på. Hemligheten med löpning är att våga börja på en tillräckligt låg nivå. Tids nog kan du öka på tempot.
Foto: EYEWIRE
Lunka på. Hemligheten med löpning är att våga börja på en tillräckligt låg nivå. Tids nog kan du öka på tempot.

Glöm allt tvivel

du tidigare kanske känt inför löpning.

Rätt utövad, med mjukstart och stort tålamod, är jogging den kanske bästa och billigaste sjukförsäkringen man kan tänka sig.

Effektiv fettbrännare. Kondition, endorfiner, naturupplevelser.

Och, du, det är mycket lättare att komma igång än du tror. Det räcker med att du kan GÅ.

Börja med att gå

Hemligheten med löpning, som ihållande livsledsagare, är nämligen att våga börja på en tillräckligt låg nivå.

Först bara gå, gå, gå. Sedan gå och lunka om vartannat.

Lyder du detta råd och undviker överbelastningsskador och hälsenebesvär ökar dina chanser att senare bli uppslukad av de svindlande, euforiska känslor som speciellt löpning kan väcka.

Tids nog, kanske efter några månader, börjar hjärta och lungor att gilla läget. Det är dags att plussa på rundorna. Fortfarande försiktigt.

Gångpauserna är inte bara till för nybörjare och de riktigt långsamma. De kan hjälpa även mer erfarna löpare.

Den amerikanske träningsgurun Jeff Galloway rekommenderar i sin bok "Galloway"s book on running" såväl halvmilsslukare som riktiga "långskubbare" att med jämna mellanrum lägga in en till tre minuters gåing.

Baktanken är att reducera intensiteten, spara energi samt att ge cirkulationsapparaten tillfälle att spola ren muskulaturen från slaggprodukter. Promenadavbrotten gör att löpmuskulaturen orkar fortsätta att jobba under längre tid.

Tiden för återhämtning förkortas. Och du känner mindre träningsvärk efteråt.

8 tips för att komma på banan och hålla fast vid löpningen

4 veckors träningsschema för nybörjare

Tomas Sjöman