– Hur blir cykelträningen mest effektiv?

Läs chatten med elitcyklisten Susanne Ljungskog

HÄLSA

cyckel säger: hej susanne! hur tränar du på vintern?

Susanne Ljungskog säger: På vintern blir det mycket testcykel inne, mountainbike ute på landsvägarna, löpning inne i skogen, långa pass (mellan 1,5 och 2 timmar).

robban säger: tjenare hur är formen

Susanne Ljungskog säger: det är rätt bra. Jag har varit på ett etapplopp i Spanien och en världscup. Jag vurpade lite illa, men nu tränar jag hårt.

Malin säger: Varför började du cykla?

Susanne Ljungskog säger: det var på grund av min pappa. Hans jobbarkompis son cyklade. Jobbarkompisen frågade pappa och så frågade pappa mig. Så var det.

AnnSofie säger: Jag har tränat spinning i snitt 2-3 ggr/veckan det senaste året och ska ställa upp i tjejtrampet nu i vår. Hur ska jag lägga upp träningen de sista veckorna för att nå toppresultat?

Susanne Ljungskog säger: Genom att följa mitt och Klas träningsprogrammet i Aftonbladets hälsabilaga.

ragge säger: Hur tränar man mest effektivast? Långt med samma tempo eller intervallträning?

Susanne Ljungskog säger: Det är blandingen som är viktig. det går inte bara att köra låpngt och inte bara intervaller. Hitta balansen mellan. Men mitt tips är mer lugnt 75%, och 25% intervaller.

Malin säger: Hur ofta och mycket tränar du?

Susanne Ljungskog säger: Jag har ett program som kör tre dagar och vila en. När jag är på träningsläger kör jag mellan 4 och 7 timmar per dag. På vintern kör 2-4 timmar. I snitt per år blir det 1000 timmar.

lövet säger: Hej, när du är som bäst tränad, känner du att du nästan inte kan bli trött då?

Susanne Ljungskog säger: När man är i riktigt bra form så har man svårt för attt bli riktigt trött. Man kan pressa hur mycket som helst utan att ge upp. Det är en skön känsla men det tar mycket att komma dit.

Bettan21 säger: Hej. Du tränar ju väldigt mycke så ja undrar va du brukar äta för att hålla dig i form? Ja blev mamma för 9 mån sen så ja har lagt på mig.. behöver lite tips.

Susanne Ljungskog säger: Tänker på att äta kolhydratrik mat. Bra protein som kyckling och kalkon. INte så mycket nötkött. Mycket frukt och grönt. Det handlar mycket om vilken karaktär man har. det är bara att glömma choklad och efterrätter. Blir man sugen är det bättre med en påse smågodis, som bilar t.ex.

tiffe säger: Hej Sussanne! Hur mycket väger din tävlingscykel?

Susanne Ljungskog säger: Den väger mellan 7 och 7,5 kilo. Svaret kommer från Klas.

VR2003 säger: Hej Susanne!

Jag ska ställa upp i Vätternrundan för första gången. Hur klär man sig på optimalt sätt för att kunna cykla en hel natt och dag där det både kan blåsa och regna samt vara gassande varmt och samtidigt ta hänsyn till det begränsade bagageutrymme man faktiskt har? Hur gör du under långloppen?

Tack och lycka till med fortsatta karriären!

Susanne Ljungskog säger: jag har inte kört Vätternloppet, men just klädesmässigt är det viktigt att ha cykelbyxor. annars får man ont i baken. En vindtät jacka är bra att ha ovanpå en vanlig cykeljacka. På benen kan man starta med benvärmare. De kan man ta av sig om det blir för varmt. Vantar och skoöverdrag kan vara bra om det är kallt. Det mesta finns i en vanlig cykjelaffär. Gå och fråga. Givetvis hjälm och en lätt mössa under.

ragge säger: Hur många dagar i veckan tränar du?

Susanne Ljungskog säger: Tränar 3 dagar, vilar 1. Så det blir mellan fem och sex dagar.

Monkan säger: Är du aldrig rädd att köra omkull? I klungor och så menar jag - ni ligger så himla tätt och trötta måste ni ju vara?

Susanne Ljungskog säger: Jag har cyklat sen jag var 12. Jag har vant mig vid att cykla nära andra. När det blir regnigt och det är smalt och grusigt och det är dålig sikt - då kan jag vara rädd. Men vid fint väder och i en klunga är det ingen fara.

ragge säger: Vad består din kost av under tävlingssäsongen? Samma som under träningsperioden?

Susanne Ljungskog säger: Tävlingssäsongen brukar vara slut i oktober och då tar jag det lugnare. Jag unnar mig mycket jag inte äter annat: pizza, kanelbullar, chips, hamburgare, choklad. Men sen i november sätter jag igång med hårdträning igen och då är det pasta och ris som gäller. Jag tror att det är bra för kroppen.

ballhead säger: har du nån beg cykel att sälja:),,,,måste komma i form

Susanne Ljungskog säger: Du kan alltid ringa och kolla.

Cycklig säger: Jag älskar cykelsemester. maklig fart, man ser naturen. Hinner du uppleva något när du tränar o tävlar - eller är det maxkoncentration på fart och konkurrenter?

Susanne Ljungskog säger: det blir mestdels att man håller koll på de man cyklar med. När man är på träningsläger hinner jag däremot njuta. jag minns när vi var i Alperna. Då gick det inte att undvika all vacker natur och alptopparna.

jörgen säger: ngr funderingar på hur länge du kommer hålla på?

Susanne Ljungskog säger: Jag har satt ett mål till säsongen 2004. Sen ska jag göra en utvärdering av min karriär. Om jag är nöjd så slutar jag, är jag inte nöjd fortsätter jag.

peter säger: var det kul att vinna VM-guld är det jobbigt att cykla

Susanne Ljungskog säger: VM-guldet har varit en dröm sen jag började cykla. Jag är otroligt glad över den, att lilla jag lyckades med det. Det är väldigt jobbigt att cykla, men en dag kanske man kan vinna något som jag gjorde och då är det värt alla uppoffringar.

alle säger: hej när började du tävla på allvar

Susanne Ljungskog säger: När jag var 14 år. Jag började tävla när jag var 12, men mer allvar när jag var 14. I Sverige. Utomlands blev det allvar 1996.

Kanotisten säger: Hej Susanne! Hur tränar ni spjälknings/mkölksyreträning på cykel? Vilka intervaller kör ni? Mvh //Erik

Susanne Ljungskog säger: Det blir intervallträning av den sorten att vi håller på i 7,5 minuter och vilar 15. Så gör vi det ett antal gånger, max 5. Då blir det riktigt hårt, då känner man mjölksyran.

Det var roligt att så många vill ställa frågor. Träna på och lycka till själva.