Så gör du den bästa sit-upen

Oväntat resultat i amerikansk studie

HÄLSA

Amerikanska forskare har tagit reda på hur den ultimata sit-uppen ser ut.

Testerna visade att gammal är äldst – och bäst.

På rätt väg – men armarna ska vara korsade över bröstet.
Foto: Lasse Allard
På rätt väg – men armarna ska vara korsade över bröstet.

Forskare vid Medical College i Georgia testade sex olika sätt att göra sit-ups.

Sensorer och datorer kopplades till 15 försökspersoner som sedan fick göra de olika övningarna.

Tränar stora muskelgrupper

Något oväntat var det den gamla hederliga varianten – där man från liggande position med armarna över bröstet och benen lätt böjda reser överkroppen till sittande position – som var allra effektivast.

Enligt forskarna slår den mer moderna varianter som ”crunchar” och dem där man använder bollar med hästlängder när det gäller att träna stora muskelgrupper.

Nacken får vila

För träning av mage, rygg , höfter och ben var den traditionella sit-upen klart bäst.

Tidigare har det hävdats att den sliter mer på nacken, men det visade sig vara helt fel.

– När kroppen är vertikal får nacken vila, säger doktor Raymond Chong, till BBC.

”Crunchar”, där man bara reser överkroppen en bit, var mycket mer ansträngande för nacken.

Så bra var de olika varianterna

Anders Thoresson