6 tips som gör dig motiverad

HÄLSA

1. Välj en rolig träning

Välj en aktivitet som du tycker känns kul och stimulerande. Kanske kan du prova på en ny sport du känner dig nyfiken på.

2. Sätt upp konkreta mål

Fundera över vad du egentligen vill ha ut av din träning. Vill du springa maraton, gå ner i vikt, bli starkare eller helt enkelt orka leka med barnen utan att bli flåsig? Försök att vara så konkret som möjlig och sätt upp konkreta mål och ett datum när du vill gå i mål.

3. Starta försiktigt

Försök inte springa milen första veckan, då tappar du garanterat lusten med en gång. Börja i stället att träna försiktigt och sätt upp delmål varje vecka eller månad.

4. Planera din träning

Avsätt fasta tider i veckan som du viker åt träning. Planera en månad i förväg så att du inte har några ursäkter.

5. Ge dig själv belöning

När du når ett delmål, säg till dig själv att du är duktig. Fundera över det du har åstadkommit hittills och vad du ska ta dig an härnäst. Belöna dig själv med en god middag, nya kläder, musik eller en bra bok.

6. Håll ut!

Alla går inte en spikrak väg mot sina mål. Förlåt dig själv om du inte når dina delmål i tid och ta sedan nya tag. Kom i håg att hela tiden uppdatera dina mål eller sätta upp nya och låt inte en stressig vardag får dig att glömma din träning.

Källa: Patrik Wetterqvist och Energy 05/03