"Det var en slump att jag blev elit"

Evy Palm berättar om sin löparkarriär och ger tips inför Tjejmilen

HÄLSA

ulla säger: Hur lägger man upp loppet på bästa sätt? Har du nån taktik?

Evy Palm säger: Ja, det beror på målsättningen och hur bra tränad jag är. När jag var elit så gick jag ut så hårt som möjligt och försökte vinna. Nu som motionär så försöker jag komma runt och må bra under loppet. Är man mindre tränad så går man ut lugnt och känner sig för. Känner man att man har krafter kan man öka. Det är väldigt individuellt.

Byket säger: Hej du, Hur gick maran för dig egentligen? Hörde att du var med? Vad gör du milen på om du skulle ut i dag och springa?

Evy Palm säger: Maran gick jättebra för mig. Jag bestämde mig ganska sent att delta. C:a 6-7 veckor före. Då ökade jag på min träning och la in ett långpass på c:a 3 mil varje söndag. Jag trodde jag skulle klara det på en tid mellan 3h30 och 3h40 och gick i mål på 3h24. Jag mådde bra hela loppet. Jag vet inte riktigt hur snabbt jag springer milen idag. Vi får se på söndag. Jag tror ungefär 45 minuter.

snabbis säger: Hur laddar man på bästa sätt imorgon, dagen innan loppet?

Evy Palm säger: Det är att ta det lugnt. Inte vara ute och gå för mycket. Äta bra, dricka, lägga sig i rimlig tid.

Tippan säger: Hade du bestämt dig för att bli elitsprinter när du började?

Evy Palm säger: Nej, det är en ren slump. Jag började med 2,5 km när jag var 34 år och ökade på till 5 km. Fortsatte sedan. Jag hade ingen tanke på att det skulle bli så.

tobbe säger: tror du att det är skillnad på hur killar och tjejer ska lägga upp ett 1-milslopp?

Evy Palm säger: Egentligen ska det väl inte vara nån skillnad. Killar har nog svårare att ta det lite lugnt och känna sig för. Jag tror killar är lite mer tävlingsinriktade. Men det borde inte vara någon skillnad.

lasse säger: Hej Evy! Ska du springa på söndag?

Evy Palm säger: Ja, jag ska springa. Jag tror att det är min 18:e Tjejmil. En gång av de 20 var jag sjuk och en gång fyllde min man 60 år. Annars har jag nog sprungit alla.

jenny säger: Hej Evy - jag vill hylla dig för att du en så bra förebild. Jag var i slutet av tonåren när du som 40+ börja vinna stora tävlingar. hur kommer det sig att du började tävla?

Evy Palm säger: Jag såg att det hade gått en liten lokal tävling, i Lidköping, på 2,5 km och såg att det var tider som jag gjorde på samma sträcka. Det var flickor från högstadiet och jag. Jag var nog mer tränad och vann tävlingen. Jag blev sporrad att fortsätta och på den vägen är det.

Linda säger: Hur ska man äta dagen innan och samma dag? Jag är motionär, 40 år.

Evy Palm säger: Inför ett millopp så behöver man inte ändra kosten. Man äter sina 3 mål och dricker mycket. Starten på Tjejmilen går vid tolv så ät en ordentlig frukost vid nio. Smådrick lite under förmiddagen och kanske ät en frukt. Det är lättare när loppet startar 12 än vid 14-15 som Maran. Då behöver man ett extra mål innan.

Sofi säger: Hej Evy. Hur mkt springer du egentligen/vecka?

Evy Palm säger: Nu är det inte så mycket. 4-5 mil. Det är olika beroende på hur mycket tid jag har att avsätta för löpningen. Ibland mer, ibland mindre.

Brummelisa säger: När man springer så fort som du gjorde när du tävlade, gör det ont i kroppen då?

Evy Palm säger: Nej, det tycker jag inte att det gör. Man tränar intervaller och distans innan. Det gör inte ont, men man blir trött efteråt.

mysan säger: Vilken prestation är du mest stolt över?

Evy Palm säger: Min tid på Maran i London, 2h31min05. Det är svenskt rekord på Maran. Eftersom ingen har slagit det så är det kanske svårt att slå. Vi får se hur det går nu på VM-maran (lördag-söndag). Det roligaste kanske var Boston-maran. Den går i april. Jag hade inte gjort bättre än 2h38min förut och hade 2h36 som mål. Men jag gick i mål på 2h32min53sek. Jag var själv överaskad att tiden blev så bra. Därför var det kul.

gurra säger: Har du nåt tips på hur man kan göra för att orka hålla ut hela loppet.

Evy Palm säger: Tipset är att man förbereder sig genom att träna intervall och snabbdistansträning. Man får inte heller öppna för hårt för då orkar man inte hålla farten.

suss säger: vad gör du för att få kroppen att återhämat sig efter en längre tävling, som maran t ex?

Evy Palm säger: Jag tar det lugnt efteråt. Äter och dricker mycket eftersom man förlorar mycket. Inte ge sig ut och springa direkt. Efter Stockholms-maran så vilade jag i en vecka. Och sen börjar man lugnt. Man känner att kroppen inte vill ta i efter en mara.