Så lätt får du stark rygg

1 av 3 | Foto: Anders Deros
Kropp & Hälsas träningsexpert Petra Thorén visar fyra övningar som stärker din rygg. Här tränar hon skuldran, läs beskrivningen av övning 1 nedan.
HÄLSA

Stillasittande jobb, stress och tunga lyft. Det finns mängder med skäl till att stärka sin rygg. Här är fyra övningar som ger dig starkare ryggmuskler – och mer ork i vardagslivet.

Du behöver:

Hantlar och gummiband. Det finns att köpa i stora sportaffärer. Det är också bra med en matta eller en handduk att ligga på.

Tips:

Gör övningen långsamt, ”tappa” inte vikten på vägen tillbaka utan gå långsamt till utgångsläget. Generellt när det gäller vikter är det bra att tänka på att köra lätt i början om du inte tränat styrketräning tidigare. Vila 30-60 sekunder mellan varje set (omgång) och 90 sekunder mellan varje övning.

Belöningen:

Du får en starkare rygg, en bättre hållning och minskar risken för förslitningsskador.

Midjan ser slankare ut.

1. Draghjälp åt skuldran

2. Ge ryggen ett lyft

Foto: Anders Deros

3. Stärk småmusklerna i bålen

Foto: Anders Deros

4. Rodd är bra för hela ryggen

Foto: Anders Deros

Petra Thorén