Få en träningskick!

1 av 2 | Foto: peter widing
EN SPARK I BAKEN. Powerstrike-instruktören Anneli Virenhem slår ett slg för sin sport. Hon tycker att träningen är perfekt eftersom man tränar alla stora muskelgrupper.
HÄLSA

Känner du för att slå till din chef eller sparka på katten?

Gör inte det. Testa i stället den nya succéträningen powerstrike. Där får du både slå och sparka – och motion på köpet.

Sporten powerstrike impact är redan en succé i Sverige.

Intensiva, tuffa slag och kickar till bra musik ger en allsidig, rolig träning som passar vanliga motionärer.

– Vem som helst ska kunna utöva den här sporten på ett säkert sätt. Man kan lätt lära sig powerstrike impact oavsett om man har boxats och tränat kampsport eller inte. Eftersom passen alltid är upplagda på samma sätt känner man igen sig var man än tränar, säger Anneli Virenhem, idrottspedagog och marknadschef på Hälsans hus i Landvetter utanför Göteborg.

Powerstrike impact kommer ursprungligen från USA och lanseras i Sverige av fitnessinstruktören Maria Linghult.

Skillnaden från traditionell kampsport och kickboxning är att man använder färre rörelser. Deltagarna tränar olika kombinationer med enkla, raka box-slag, eller ”jabbar” (främre slaget), ”crossar” (bakre slaget), och en sorts sidokick kallad ”roundhouse”. Svarta, tunga boxbagar används till att slå och kicka på. Klasserna är förkoreograferade av instruktören som leder passet och alla rörelser sker i takt till musiken.

Förbättrar rörligheten

– Det positiva med powerstrike impact är att man blir stark i hela rörelseapparaten och förbättrar sin rörlighet. Man använder i stort sett alla stora muskelgrupper, särskilt skulderblad, axlar, armar, rygg och mage och även underkroppen, säger Anneli Virenhem.

Många som tränar sporten tycker det är bra att ha någonting att slå på och har genom boxbagen lättare att lära sig tekniken. Andra tycker att luftboxning är bättre om de till exempel har problem med sina handleder.

Enkelt och effektivt

– Vår kundkategori känner att träningen ger snabb effekt på kroppen. Det är också en förhållandevis enkel och effektiv träning. Vridmomentet som görs när man slår kräver stabilitet och styrka i bål och rygg, vilka många behöver träna.

Så aktiviteten är ypperlig som komplement till annan träning, förklarar Anneli.

Tre snabba tips

Helena Mayer