Så fixar du ditt gymragg

HÄLSA

Kärlek vid första träningspasset?

Nervös inför nästa gymbesök? Spänn av - Kropp & Hälsa tipsar om hur du smidigt flörtar på gymmet utan att få kallsvettningar.

Många har gjort det. Kronprinsessan Victoria och Paolo Roberto till exempel.

Raggat på gymmet, alltså.

Kropp & Hälsa ger dig de nödvändiga tipsen.

Nu kanske inte gymmet är det mest självklara valet av flirtplats. Men faktum är att många par bildats just på detta ställe. Dessutom finns här garanterat en del läckra, vältränade kroppar att spana på.

Så varför inte ta chansen och ragga på killen vid trappmaskinen bredvid? Eller lägga in en stöt på din personliga tränare? Kropp & Hälsa har listat reglerna som varje gymraggare bör känna till.

8 handfasta tips till framgång i gymmet

1. Se till att vara fräsch

Anländ nybadad och fräsch till träningshallen. Illaluktande svett och dito träningsdojor lockar inte. Har du inte tvättat kläderna på länge är det absolut dags. Ansa krullet under armarna eller använd kläder så det inte syns.

2. Var inte självfixerad

Undvik att stirra på dig själv i spegeln under träningspasset eller under vilopausen. Kasta då hellre lite modstulna blickar på ditt ragg och se hur han eller hon reagerar.

3. Hjälp till på rätt sätt

Varken män eller kvinnor vill bli tillrättavisade hur de ska

utföra en övning.

När du utsett ditt

offer, kom gärna med tips, men använd fingertoppskänsla. Du vill inte att han/hon ska känna sig tillintetgjord.

4. Klä dig efter reglerna

Var noga med att kläderna täcker lagom mycket. Lössittande byxor är helt rätt, samt sport-behå och topp. Bar överkropp - oavsett om du är man eller kvinna - är strikt förbjudet. Korta shorts är också tabu, om du inte är löpbandsfreak, vill säga.

5. Minska sminket

Det ser sött ut när du kommer, men risken är stor att inte ens din mamma

känner igen dig när du går. Använd vattenfast mascara som inte rinner.

6. Imponera på rätt sätt

Vill du imponera, se till att göra en övning som du säkert klarar. Lägg inte på extra vikter för att verka cool. Och vrid inte nacken av dig på löpbandet. En graciös baklänges-kullerbytta ger ingen framgång.

7. Ta kontakt när du vilar

Vänta med att ta kontakt till rätt tillfälle. Det anses till exempel förolämpande att avbryta någon mitt under en övning. Sök i stället ögonkontakt mellan andningspustarna.

8. Ge en finkomplimang

Män gillar att höra att de är "grova" eller "stora" (muskulösa, virila, manliga). Smicker över en välbyggd biceps eller pumpad quadricepsmuskel (ben) kan

visa sig vara mycket effektivt.

De fann varandra på gymmet

Sara Milstead