Lena ger dig kraft att förändra ditt liv

HÄLSA

Sov ordentligt. Och sluta att se dig själv som ett offer.

– Då får du ork att bättre stå emot frestelserna, säger Lena Nevander

Friström, legitimerad psykoterapeut.

Kom i balans. Sov så orkar du enligt Lena Nevander Friström stå emot frestelserna.
Foto: Lasse hejdenberg
Kom i balans. Sov så orkar du enligt Lena Nevander Friström stå emot frestelserna.

Våga vägra vara offer. Det är du själv som bestämmer att du kan förändra ditt liv. Då får du kraft att göra det. Du är en värdefull person. Sätt gränser och acceptera inte kränkningar.

Analysera vad som varit framgångsrikt och fungerat om du misslyckas eller får en svacka. Bygg vidare på det.

Hitta en strategi. Lär dig se tidiga tecken på misslyckande, som att skylla på dåligt väder för att slippa motionera. Hitta en strategi att undvika det.

Prioritera sömnen. Se till att du har en skön säng. Ha det tyst, svalt och mörkt i sovrummet. Använd rummet enbart

till sömn och sex.

Fråga dig: Vem är jag? Vilka förutsättningar har jag? Vilken hjälp och stöd behöver jag?

Hitta sätt att motionera som passar dig och som du tycker är roligt. Motionera så att du blir andfådd och svettas. Då sover du bättre. Men var noga med att varva ner två timmar före läggdags.

Lägg dig när du är trött och kämpa inte emot sömnen.

Vila. Tänk på att stress och press inte är farligt om du ser till att få vila och återhämtning.

Om du har svårt att somna: Ta inga tupplurar på dagen. Gå upp vid samma tid på morgonen varje dag, alltså även på helgerna, i minst tre veckor. Det kan i vissa fall ta upp till sex veckor att komma in i normal insomningsrytm.

Sista säsongsavsnittet av dokusåpan ”Toppform” sänds den 3 december klockan 21 i SVT 1.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson