- Vilka övningar ger mig en platt mage?

Läs chattet med Blossom Tainton på aftonbladet.se

HÄLSA

Blossom Tainton är personlig tränare och fitnesskonsult. På aftonbladet.se svarar hon på läsarnas frågor om träning och hur man kommer i form.

lina_a säger: hej blossom, jag undrar hur man får smalare och finare vader?

   Blossom säger: Vadkonstruktionen är lite speciell. Det är väldigt genetiskt hur vi ser ut. Om själva muskeln är stor så gäller det att man tränar den i ganska högt tempo. Alltså göra snabba tåhävningar t.ex. Om man inte vill att en muskel ska öka i storlek så ska man satsa på snabb träning. Men vissa har anlag förre större vader och andra får aldrig stora. Det är en svårt muskelgrupp.

mariap säger: Vad tycker du om atkins dieten? Funderar på att prova.

   Blossom säger: Det finns så många varianter med olika namn. Jag kan säga att alla fungerar, men så fort man slutar med dieten så kommer man gå tillbaka till den gamla vikten. Jag tror att det är bra att skära ner lite på kolhydrater för vi äter för mycket, men det viktiga är att äta lite mindre och få ner antalet kalorier. Men om man måste gå ner ett visst antal kilon till ett datum och är beredd på att gå upp igen när man slutar så är det väl okej. Men egentligen ska man satsa på en mer långsiktig metod. Jag tycker att Viktväktarna är bättre till exempel.

Danne säger: Hej jag tycker det är så tungt och börja träna när man inte gjort det på flera år..har du nått knep för att komma igång?

   Blossom säger: Det man kan trösta sig med är att det är lika för alla. Det tröga sitter i huvudet så om man inte försöker tänka så mycket utan bara GÖR så är det bättre. Sen får det bli vad det blir första gångerna. Ha inte prestationsångest eller gå ut för hårt. Börja lugnt. Men gör det inte en gång och vänta ytterligare en vecka. Träna hellre ofta och lite så att du inte tröttnar för att det blir för tungt.

lena45 säger: Hej Blossom, min vilopuls är över 100, är detta normalt? Jag är kvinna och 44 år. Tack!

   Blossom säger: Nej, det är lite högt. Tecken på att något inte är i sin ordning. Frågan är om det är just nu eller om det alltid är så. Det kan vara tecken på en infektion i kroppen, att du har mens på gång, något stressrelaterat, dålig sömn osv. Det är anledning att titta över hur du har det. Det beror också lite på vad du menar med vilopuls. Den ska ju helst tas innan du går upp ur sängen på morgonen. Det är den riktiga vilopulsen. Om du lider av det på något sätt, till exempel att du är väldigt trött, så bör du söka läkare. Pulsen är ett väldigt bra redskap på att tala om om allt står rätt till i kroppen. Den används inte bara inom sportvärlden utan även inom östorienterad hälsa och medicin. Man ska lyssna på den.

KB säger: Går man ner i vikt om man bara tränar spinning?

   Blossom säger: Ja, det borde man göra beroende på vad man har gjort tidigare. Men kroppen vänjer sig vid ett beteende. Kroppen kan gå ner först och sedan vänjer den sig och man slutar gå ner i vikt. Du borde variera mer och få in mer av överkroppen. Ju mer variation desto större resultat.

Frida säger: Hej Blossom! Jag är 170 cm lång och väger ca 70 kilo. Jag vill bli mer fast och vältränad. Vad ska jag göra?

   Blossom säger: Det finns inga genvägar. Det är bara att sätta igång och röra på dig med i princip vad som helst. Promenera, friskis och svettis, simning. Men det krävs ansträngning för att få belöningen.

blossomwannabe säger: hur gör jag för att på gym få smala (långa?) starka muskler istället för att se upp-pumpad ut? jag har som mål att gå ner 10 kg, men känner mig bara större och större hela tiden. började träna denna höst...

   Blossom säger: Då gäller konditionsträning och att träna lite mer idrottsligt. Inte träna långsamt och tunga vikter utan mer med egna kroppsvikten. Det kan vara så att man känner att blir större när man börjar träna och musklerna kurerar sig. När man tränar bryter man ner musklerna för att sedan bygga upp dem under vila. Då kan det kännas så. Högt repetitionsantal är bra. Håll pulsen uppe under träningen. Håll träningen effektiv. Cirkelträningen jag visar i gårdagens hälsaartikel på aftonbladet.se är ett bra exempel bra.

Linda säger: Du kör väl en del yoga? Hur mycket ger det - konditions- och styrkemässigt? Eller är det mer det inre man stärker?

   Blossom säger: Det är framför allt det inre. Det är ett annat sätt att tänka. Om man är ute efter konditionseffekt finns det bättre alternativ. Den kondition man får är från den speciella andningen. Men det är ingen pulshöjande träning som joggning. Jag tränar mycket yoga och man blir mycket uthållig - får uthållighetsstyrka. Men jag kompletterar det med löpträning. Det är mitt idealträningssätt. Yoga 3 gånder/vecka och löpning 2-3 gånger/vecka och något gym- eller boxpass.

blossomwannabe säger: jag har gått uppoch ner en del förut, men något som alltid finns kvar är den del av magen under naveln. den känns alltid uppsvällt och blir inte platt och fast...kan det ha med födan att göra? vad ska jag göra för övningar?

   Blossom säger: Den delen beror inte på träningen. Det är nog mer det du äter. Du kanske äter något som magen inte mår bra av så den sväller upp. Vissa kan vara lite laktosintoleranta. Eller så är det för mycket vitt mjöl eller bröd och pasta. Men egentligen är det inte meningen att vi ska vara platta där. Jag är inte platt där. Rent anatomiskt så ska det var en liten utbuktning. De där superplatta magarna vi ser i viss reklam är mer ett undantag. Och det är mer ungdomar som kan ha platt mage. Så det är inget bra ideal att gå efter. Men känner du dig överviktig kan du göra lit "knip"-övningar. Inte sit-ups utan dra in magen och pressa korsryggen mot magen. Du kan göra den medan du sitter på en stol. Du kan också göra plankan. Stå som i en armhävning, men på armbågarna. Var helt rak i kroppen. Dra in magen från naveln och neråt. Då måste du använda dessa muskler. Även salsa eller afrikansk dans med mycket höftvickande är bra. Ju mer rörelse=blodcirkulation, desto bättre. Massage kan också vara bra för att få igång blodcirkulationen i området och det kan du göra själv.

   Blossom säger: Ett stort lycka till till alla träningsentusiaster. Glöm inte bort att vila också. Se träningen som en belöning - inte som ett straff. Njut av träningen och njut av livet.