Hela veckans träning

HÄLSA

Du tränar måndag till och med lördag. På söndagen får du sovmorgon!

Varje dag kör du igenom två muskelgrupper, vilka framgår av programmet.

Du behöver:

Hantlar

En stol

En träningsmatta eller en handduk att ligga på.

Vikter:

Känn dig fram så du får rätt hantlar. För framsida arm, bröst och rygg kan du ha lite tyngre. För baksida arm och axlar behöver man ofta lite mindre vikt. Men var inte rädd för att köra tungt! Blir du inte trött av den tolfte upprepningen är hantlarna för lätta, då får du byta till ett par tyngre.

Belöningen:

Du får en ökad förbränning. Du får starkare muskler som hjälper dig i vardagslivet. Du får mer energi. Du kan, om du är i behov av det, gå ner i vikt.

Smygmotion:

Underskatta inte vardagens smygmotion. Att gå i trappor, gå en hållplats, cykla i stället för att åka bil, ta raska promenader, städa, jobba i trädgården och så vidare kräver många kalorier. Smygmotionen, den som vi inte anser är träning, bränner mer kalorier än vad man tror.

1. Måndag - Rygg och bröst

Foto: anders DEROS

2. Tisdag - Axlar och mage

3. Onsdag - Baksida & Framsida Arm

4. Torsdag - Baksida & Framsida Lår

5. Fredag - Vader och Rumpa

6. Lördag - Insida och Utsida Lår

Petra Thorén