Ny figur på åtta minuter - om dagen

HÄLSA

Åtta minuter på morgonen räcker för att bränna fett och tappa oönskade kilon.

Det hävdar den amerikanska hälsogurun Jorge Cruise. Här kan du testa hans program.

En sundare livsstil. Jorge Cruises program bygger på sundare kostvanor och åtta minuters styrketräning varje morgon.
Foto: jan Danielsson
En sundare livsstil. Jorge Cruises program bygger på sundare kostvanor och åtta minuters styrketräning varje morgon.

Har du svårt att få ihop tiden och hinna med dig själv? Hittar du inget utrymme för träning?

Då kan Jorge Cruises program vara något för dig. Han har skapat en metod som passar den tidspressade nutidsmänniskan. Du klarar dig utan gym, du har inga tider att passa och behöver i princip bara ta dig ur sängen lite tidigare varje dag.

Konceptet bygger på sundare kostvanor och åtta minuters styrketräning varje morgon. Genom den enkla, tidsmässigt korta insatsen kan du bli starkare, öka din förbränning och gå ner i vikt.

- 8-minutersplanen handlar inte om diet, den handlar inte om aerobics eller att gå på gym - det handlar om enkla styrketräningsövningar som bara tar åtta minuter varje morgon, säger fitnesskändisen Jorge Cruise.

Coachat miljontals personer

Via hemsidan www.abcnews.com har han coachat mer än tre miljoner personer, Oprah Winfrey är en av dem, och hans bok "8 minutes in the morning" är en storsäljare.

Jorge Cruise menar att styrketräning är rätt väg att gå om man vill öka sin ämnesomsättning. Det är ett känt faktum att mer muskelmassa kräver mer energi.

Starka och fasta muskler

- När vi åldras eller om vi blir mer inaktiva så minskar vår muskelmassa. 8-minutersprogrammet handlar om att göra musklerna fasta och starka igen så de behöver konsumera kalorier dygnet runt, säger han till www.news.com.

Övningarna i träningsprogrammet, som du ser på nästa uppslag, är välbeprövade och du utför dem med bara kroppen som motstånd eller med hantlar. Man tränar två muskelgrupper om dagen.

Hans syfte med att träningen ska genomföras på morgonen är att man har lättare att få tiden att räcka till - det är bara att ställa klockan tio minuter tidigare. Morgonmotionärer håller dessutom oftare kontinuiteten bättre än kvällsmotionärer - och träning före frukost tvingar kroppen till att använda kroppens redan lagrade energi, främst kroppsfettet. Vidare, anser han, höjs kaloriförbränningen resten av dagen.

Jorge Cruises mattips: Följ tallriksmodellen

”Det kan fungera”

Petra Thorén