”Lågt tempo och motlut ger optimal fettförbränning”

Stockholm-Marathonvinnaren Anders Szalkai chattade med läsarna om löpbands-träning

HÄLSA

Oy säger: Vad är skillnaden mellan att springa innomhus på band och springa ute?

   Anders Szalkai säger: "Löpbandet går av sig själv" så egentligen beöver du inte driva på utan "bara lyfta fötterna" och dessutom slipper du vindmotstånd. Detta innebär att om du kan löpbandstekniken blir det lite "lättare" att springa fort på band än ute.

olle säger: Hur lång tid tar det att förbättra konditionen från riktigt låg till hyffsat bra? Hur ofta måste man träna? 2-3 ggr i veckan?

   Anders Szalkai säger: Du ska helst träna 2ggr i veckan, då hinner du inte "tappa" mellan passen. Till en början går det faktiskt ganska fort att förbättra konditionen, men det gäller att inte skada sig/bli sjuk för då stoppas din progression. På några månaders regelbunden träning kan du förhållandevis förbättra din kondition mycket!

Kim säger: Hur bör jag som fotbollsspelare träna på löpband under vinterhalvåret för att öka på konditionen? Jag menar med eventuell lutning på bandet, hastighet och tid.

   Anders Szalkai säger: Jag förespråkar att man alltid ska springa på ett motlut motsvarande 1% för att på så vis få ett bra driv/bra löpsteg. Om man är ovan vid löpbandsträning kan man börja med 0% lutning och sedan öka upp till 1% motlut när man känner sig säker. Som fotbollspelare tycker jag du ska lägga en grund med lugn distans, kanske 1 pass per vecka, men sen lägga in ett intervallpass där du kör kort o fort tex 20x20sek, för att träna det du behöver vara bra på på fotbollsplanen.

runforestrun säger: Vad har du för tips för man ska slippa ha ögonen fixerade på displayens sakta ökande distans-nummer?

   Anders Szalkai säger: Lägg över en handduk över displayen, och om du har en spegel framför; kolla din stil att du springer avslappnat; och tänk dig in i en runda ute!

Tommy ske-å säger: Hej Anders. Några frågor:Vilken typ av band - prisklass.Kan du rekommendera något märke? Finns någon beg.marknad, var i så fall? Skall det vara motordrivet? Som du ser kan jag inget om detta.

   Anders Szalkai säger: Eftersom jag själv springer på Cardionics löpband, kan jag klart rekommendera dom. Jag har nött mitt sedan 1994, och det går lika bra än!. Lägg hellre lite mer pengar och kanske gå ihop några stycken om ett band.

Jag tycker bandet ska ha motlutsfunktion och kunna gå hyfsat fort (ner till åtminstone 20km/h (då får man ett bra band.

stone säger: Vad stämmer när det gäller fettförbränning och konditionsträning. Har nu hört så många gånger att man inte ska springa med för högt tempo om man vill gå ned i vikt utan då istället gå med lutning. Men om man orkar, förbränner man inte då mera fett om man springer istället för att gå?

   Anders Szalkai säger: Lågt tempo och motlut ger optimal fettförbränning, men man måste hålla på länge. Om du istället springer lite fortare (än går) bränner du initialt mer kolhydrater, men i gengäld får du bra "efterförbränning" efter ett lite hårdare pass och dessutom om din kondition förbättras blir atomatiskt din fettförbränning bättre i vila (tex på natten).

inga britta säger: hej anders, jag springer regelbundet på mitt löpband, min familj säger att jag sliter ut mig. Vad ska göra för att börja trappa ner, snälla besvara min fråga anders/ inga-britta

   Anders Szalkai säger: Känns det själv som du sliter ut dig? Du kanske behöver dina löppass just för att inte slita ut dig, löpning kan i många fall ge avkoppling. Men om du själv känner löpningen som ett tvång, ska du givetvis trappa ner. Ta en promenad med familjen istället för passet, så minskar du ett pass ialla fall.

Maria säger: Får väldig värk i skenbenen och fötterna när jag springer/går i rask takt på löpband. Vad kan det bero på och har du något förslag på något man göra för att undvika detta?

   Anders Szalkai säger: Som det låter är det benhinnan som ömmar. Först ska du givetvis kolla så att du har rätt skor. Om du har rätt, men det ändå gör ont, kan du prova att massera benhinnan lite lätt innan starten på passet (med någon bra salva) och sedan starta riktigt lugnt och kanske använda något tunt "värmeskydd". (tex Apotekets tubgrip)

tobbe säger: vilka skor ska man ha när man springer på löpband?

   Anders Szalkai säger: Bra löparskor! Eftersom du inte behöver något speciellt grepp på bandet, kan du med fördel ha ett par skor utan så grov yttersula. (då blir löpkänslan lite bättre)

SavageBoy säger: Hur ska man bäst lägga upp löpbandsträningen för att få så ökad kondition som möjligt? Är ett timslångt pass i lite lägre tempo bättre än t.ex. ett halvtimmes pass i lite högre tempo?

   Anders Szalkai säger: Båda passen är bra, och kan med fördel köras växelvis. Det är inte bra att köra fort/kort alltid eftersom det "bränner kroppen", men konkret får du bättre konditionsutveckling i högre tempo. I början får man bra konditionförbättring av bara distans, men sedan krävs det snabbare löpning för att förbättra sig; då kan man tex köra intervaller där man går av bandet och vilar en stund mellan intervallerna

Madde säger: Hej Anders. Bränner man fett efter ett träningspass, typ pump eller body combat, om man går snabbt eller springer en stund. Eller "förstör" man den tidigare träningen då?

   Anders Szalkai säger: Jag tror inte du "förstör" den tidigare träningen, utan du varvar ner musklerna och samtidigt har du bra fettförbränning (såvida du inte kör hårt). Så jag tror du med fördel kan köra lite band efter pump-passet.

Marco säger: Hej Anders. Jag springer en del, mest på löpband under vintern och har börjat jaga tider. :) Det närmaste målet jag har är att springa milen under 40 minuter och jag har bara någon minut kvar. Hur föreslår du att jag ska träna för att snabbt få upp tempot ytterligare?

   Anders Szalkai säger: Intervaller, alternativt springa bitar i passen på högre motlut (3:0%) för då känns farten lättare på plant/1:0. Intervallerna kan tex vara 10x500m med 1 minuts vila på en fart på ca 16km/h.

karro säger: Hur länge tycker du att man ska springa i fettförbrännande syfet i lagom jogging takt?

   Anders Szalkai säger: Om du är nybörjare, räcker det med 30 min för att få igång fettförbränningen. Om du är van vid träning ska du upp i en tid helst en bit över timmen. Om man vill få ut maximal fettförbränning, kör man lite längre innan frukost på morgonen. Ät bara lite cashewnötter och drick lite innan passet.

Lycka till med vinterträningen på bandet, och håll gärna kvar ett bandpass även när våren kommer.

Mvh Anders Szalkai