”Har du något tips till en nybörjare som satsar på Vasaloppet 2005?”

Skidexperten och idrottsfysiologen Artur Forsberg svarar på läsarnas frågor i ett chatt

HÄLSA

säger: Hejsan! Finns det tips om hur man använder rätt skateingteknik på internet?! Var i så fall.

   Artur Forsberg säger: Försök gå in på skidor.com och sök vidare. Det har också nyligen kommit ut en tidning Glid av ett par Stockholms tjejer som i sitt nr 1 2004 visar på skatin tekniken deras mejl adress är info@glidmagazine.se

marica säger: Hur vallar man skidor bäst?

   Artur Forsberg säger: Beror på, för vad. Fram och bakdel för glid där man använde olika paraffijer som smälts på. Mittenpartiet för färst. Antinenburkvalla för dagens temperatur eller olika klister beroende på väder och snötyp.

lisa säger: Hur mycket extra näring behöver kroppen om man tränar ca en timme om dagen/ 5 dgr i veckan? Mitt dagliga kaloriintag ligger på 1700-1800 kcal. Hur ska man träna för att få maximal effekt av träningen, med kosthållning, tider, variation etc?

   Artur Forsberg säger: Kosten=energiåtgången står direkt i förhållande till hur fort och långt man åker/springer etc. För en person med normalkondition kräver en timmes träning ca 400-600 kcal. Träna varierat. Tempo ibland, långsammare ibland för att få alla muskelfibrer med. Ger också en bättre allsidighet. Ät lite kolhydrater och protein direkt efter passet typ ostmacka och en energidryck. Träna gärna olika tider på dygnet. Störst effekt om man "prickar" sina impulser av olika hormonspeglar. Dock vet man inte när de kommer.

amanda säger: Hej, är det så att längdskidåkning är den bästa träningen för kroppen?

Är det bättre att åka skidor eller att gå om man vill gå ner i vikt?

   Artur Forsberg säger: Spelar egentligen ingen roll vad man gör. Bara att man engagerar många muskelgrupper under lång tid. Längdåkning tar ju med, förutom benen, även armar, mage, rygg på ett bra sätt. Ofta "lurar" man sig själv med att vara ute längre tid om man ger sig ut på en skidtur.

nettan säger: Hej Artur! Har du något bra argument jag kan säga till mina barn, de vill bara åka slalom, men jag vill åka längd. Hur ska jag övertala dem?

   Artur Forsberg säger: Tycker att Du skall låta dem åka slalom och snarare hoppas på att de blir intresserade av längd. Med tiden ledsnar man på att stå i liftkö. Men då de väl vill åka längd så är bästa rådet: gör det när det är bra före och bra spår, se till att skidorna är väl vallade. Lycka till. Har själv haft barn.

pettsson säger: Hej! Har du några tips till en nybörjare, som vill börja åka mer längdskidor. Vilka skidor, hur och var ska man åka? Hur länge?

   Artur Forsberg säger: Givetvis längdskidor och längdpjäxor. Inte göra första försöken med några tunga turskidor el. liknande. Valla väl, eljest blir det en miss. Var beror på var man bor. Men är det i Stockholm så är de två bästa ställena. Ågesta golfbana och JUrsviks motionscentrum Sundbyberg. Strax söder om stan ligger Rudans motionsspår med konstsnö. Oftast bra preparerat.

Kajsa säger: Hej Artur. Vilket ger bäst träning - skating eller den "vanliga" tekniken?

   Artur Forsberg säger: Det är helt likvärdigt. Vi har mätt upp samma nivåer av syreupptagning i båda stilarna. Men har man dålig skating teknik är det bättre med klassisk åkning. Den dåliga tekniken gör att Du inte orkar fortsätta av stumhet och då är det liksom ingen ide.

myran säger: Finns det vallningsfria skidor?

   Artur Forsberg säger: Ja vallningsfria skidor finns i de flesta sportaffärer. Vissa är så bra att de kan användas i tävlingssammanhang. Vallningsfria skidor har både glid och fäste. Borde användas av fler, då det är motionen och naturlupplevelsen man är ute efter. Att kladda med valla och lägga tid i allaboden ger ingen motion. Men som regel är glidet något sämre- Men vad gör det ger ju bättre träning i stället.

mik säger: Vad annser du om berikningsmedel, jag gör ett arbete och behöver hjälp.

   Artur Forsberg säger: Vet inte vad Du menar med berikningsmedel, men Du kanske menar vitiaminer mineraler etc. Mycket vikitgt för kroppens optimala funktion. Men notera att med allsidig kost och frukt och grönt får kroppen i sig det som behövs. Att äta mer än kroppen behöver för uppbyggnad och reparation är tvärtom mindre bra. Levern får då extrajobb att bryta ned det som är för mycket. Satsa grönt men skriv gärna en artikel om det. Ring mej på 402 22 55 så kan jag hjälpa dej med annan litteratur.

Thomas säger: Har du något tips till en nybörjare som satsar på Vasaloppet 2005?

   Artur Forsberg säger: Roligt beslut. Du är på rätt väg. Börja redan nu med lättare träning ett år går fort. Variera träningen i sommar, löpning, cykel, skidgång och gärna rullskidor. Inför nästa vinter skaffa bra skidor i god tid. Utan glid blir Vasaloppet tungt. Om Du är ovan skidåkare så bör du teknikträna. Försök få ihop så många mil som möjligt. Ca 40 tycker jag är en undre gräns. Åk gärna bort en vecka och träna dagligen. Det handlar inte bara om kondition utan om en viss hårdhet i kroppen och en sorts "ortopedisk nötning" som man bara får genom att åka mycket. Lycka till!

amanda säger: Vem är den bästa skidåkaren i Sverige just nu? Håller svenskarna bra internationellt?

   Artur Forsberg säger: Bästa skidåkaren är Anja Persson alpint och på längd tycker jag Mattias Fredriksson. Han ligger ju tvåa i Världscupen och har fortfarande chans att vinna. Bra i båda stilarna. Ja vi håller bra internationellt. Vi gjorde ju en bra stafett i söndags i Umeå. Två bara sekunder efter Tyskland o Norge. KOmmer sedan per Elofsson tillbaks i gott slag nästa år är blir vi ännu starkare.

säger: Hejsan! Berätta mer om vallatejpen. Ska snart åka mitt tredje Vasalopp. Går det likt vallningsfria skidor tyngre med tejp? Alltså sämre glid?

   Artur Forsberg säger: Vasaloppet tycker jag man skall åka på vallade skidor. Det man tappar i glid över 9 mil blir mycket. Om föret ändras så finns det ju flera officiella stationer där man kan få hjälp. Stopppa ned två burkar i fickan, Mjukare valla, om det blir varmare och ett 0-klister. Det är inte alla som får fullgott fäste med teip. Beror på skidans hårdet och teknik ( = tryck i frånskjutet)

arne säger: Hej Artur! Hur är det egentligen med höghöjdsträning? Har man uppmätt någon dokumenterad effekt av det? Tycker inte man hört så mycket om det nu på slutet.

   Artur Forsberg säger: Det har som Du säger tystnat om hög höjd, troligen därför att finnarna åkte fast i VM 2001. Visserligen av EPO dopning, men det är ett infekterat område. Du får effekt av hög höjd, ja, men den beror på hur högt och hur länge Du är uppe. Skall man få en ökning av sitt HB så att det ger effekt så bör det vara minst 2 veckor på över 2000 m höjd. De flesta är inte uppe så länge och då blir effekten marginell.