Varva ner och slappna av

Fysisk avslappning är en mjuk men ändå effektiv rörelseträning. Med förre elitidrottaren Jari Ketolas övningar får du en bättre kroppskännedom.

HÄLSA

Du beöver

Övningarna går att utföra var som helst, men se gärna till att du är ostörd. Gör programmen en gång, känns det bra gör om det igen. Gör det 2-3 gånger i veckan.

Tips

Träningsformen, som är utformad av personlige tränaren Jari Ketola, består av fyra delar: andning, pendling, plötslig avslappning och skakning. Vill du veta mer om fysisk avslappning sök efter boken med samma namn på: www.sisuidrottsböcker.se.

Belöning

Just pendlingarna som visas här får kroppen att lära sig hitta jämvikten och finna en god balans. Du behåller din naturliga rörlighet och mjukhet i kroppens muskler.

Tänk på

1. Ta god tid på dig, finn utgångspositionen för dina rörelser.

2. Var lugn och tänk: Varför och hur?

3. Känns det rätt? Är andningen, kroppsrörelserna och kroppen ett med varandra?

För vem?

Fysisk avslappning passar i stort sett alla. För dig som är ovan och vill öka din rörlighet och kroppskännedom, för dig som vill ha stunds avkoppling för att bli avstressad och samla ny energi. För dig som redan idrottar kan det bli ett inslag i uppvärmning eller nedvarvning.

1 RAKA ARMPENDLINGAR

2 PRESS FÖR KORSRYGGEN

3 BENPENDLINGAR I CIRKEL

4 RAKA BENPENDLINGAR

Petra Thorén