Rätt mat ger maxad träning!

Ät rätt före och efter passet och få ut mer av din träning.

HÄLSA
Foto: Per Björn

Oavsett om målet med din träning är att bli starkare, slankare eller smidigare är slutresultatet direkt kopplat till vad du äter. Eller snarare till att du äter:

– När vi tränar bryts muskler ner och när vi vilar byggs de upp igen. Men för återuppbyggnaden krävs mat, säger dietisten Anna Olsson på Dietisternas riksförbund.

Förenklat kan man säga att musklerna får en skada efter ett träningspass. Äter man en kotlett, söker den upp skadan i muskeln och reparerar den. Timmarna efter träningen är kroppens återhämtningsförmåga som störst. Därför är det viktigt att äta en ordentlig middag efter träningen, även om man kommer hem sent.

– Det måste inte vara avancerat. Soppa med smörgås räcker, om man äter ordentlig frukost dagen efter, säger Anna Olsson.

Bryter ner musklerna

Skippar man middagen reparerar kroppen skadan genom att ta av kroppens egna reservlager. Resultatet blir att musklerna bryts ner, i stället för att byggas upp.

För den som tränar aerobics och vill gå ner i vikt är det extra viktigt att fylla på med rätt mat.

– Gör man inte det går man visserligen ner i vikt, men på ett osunt sätt. Dessutom riskerar man att drabbas av näringsbrist, förklarar Anna Olsson.

Direkt efter ett träningspass är blodsockernivån lägre än normalt. Därför ska man fylla på med en frukt redan på hemvägen.

Vanliga vardagsmotionärer behöver i allmänhet inga kosttillskott.

– Det räcker med att man äter hyfsat mycket frukt och grönt. Kroppen tillgodogör sig bäst den näring som kommer från vanlig mat.

Vivvi Toikkanen