”Det allra bästa sättet att gå ner i vikt är att äta regelbundet”

Dietisten Anna Olsson chattade med läsarna om kost och träning

HÄLSA

nina säger: Dietister brukar säga att man ska promenera INNAN frukosten för att förbränna bäst. Men det hinner inte jag, går istället ca 20 minuter EFTER jag ätit, på väg till jobbet. Har inte det någon effekt?

   Anna Olsson säger: Det har det absolut. Det är jättbera att du promenerar efteråt. Det viktiga är ATT man rör på sig. Det påverkar den totala förbränningen under dagen.

myran säger: Vad är bäst att äta inför ett yogapass?

   Anna Olsson säger: Om du tränar på kvällen är det bra att äta ett ordentligt mellanmål ett par timmar innan. Tex fil och musli och en smörgås och en frukt.

markusp säger: Hur ska man äta för att klara ett intensivt lopp typ Marathon?

   Anna Olsson säger: Då ska du glykogenuppladda. Det är att du äter mkt kolhydrater under en vecka och dricker mkt vätska. På så sätt laddar du musklerna med energi och vätska. Då blir du väl förberedd inför den stora utmaningen som ett marathon är.

Henke säger: Hej Anna! Jag håller på att dieta och äter ca 5 mål mat om dagen. Stämmer det att man ska avsätta 1 dag i veckan som ätardag, då man kan frossa i ALLT? Jag älskar glass, chips och Burger King-mat. Kan jag äta det på exempelvis lördagen? Tack på förhand.

   Anna Olsson säger: Det viktiga är när du försöker gå ner att du även tillåter dig vissa saker, som du inte äter så ofta, tex glass och godis. Då kan det vara smart att välja ut en dag då du gör det. Men du kan inte äta hur mycket som helst. Det är nämligen det totala energiintaget under en vecka som har betydelse. Men även om du vill gå ner i vikt finns det utrymme för att äta lite sånt här ändå.

Busan säger: Om man har fått diagnosen diabetes typ 2 men sedan gått ner mycket i vikt och har blivit "friskförklarad" och alla värden är bra. Finns det saker man ändå inte kan äta? Eller kan man äta allt men i lagom mängd? Det viktigaste borde väl vara att inte gå upp i vikt.

   Anna Olsson säger: Det är helt rätt att du försöker hålla kvar din vikt, och tänker på det som alla ska tänka på: Äta lagom fett, mkt kostfibrer och inte för mkt socker. Du kan äta normalt, men hälsosamt. Håll kvar ett vaket öga på vad du äter. Men naturligtvis ska du följa de rekommendationer du fått av din läkare och dietist.

Undrande säger: Hej! Jag läste i tidningen iForm om fettförbränning. Där står att om man vill bli av med fett ska man UNDVIKA att äta de närmaste timmarna efter träning? Jag trodde att det var precis tvärt om, visst är det så?

   Anna Olsson säger: Det allra bästa sättet att gå ner är att äta regelbundet. Du ska absolut äta efter träningen. Blodsockret går ner efter träningen, och väntar du för länge med att äta kan du få ett enormt sug, ofta efter onyttiga saker. Även om du tränar sent ska du äta något, kanske något större mellanmål som fil och musli och smörgås.

Linda säger: Hej Anna. Jag vill gå ner ca 5 kilo och går ca 50-60 min före frukost, sen äter jag en banan och havregrynsgröt med mos och mjölk. Jag har hört att träning före frukost ger ökad fettförbränning, är det sant?

   Anna Olsson säger: Man förbränner mer på morgonen innan frukost. Det är för att du fastat hela natten, och det bryter ner fettlagret snabbare, vid träning före frukost. Men det är jättebra att du äter gröt efteråt, det är viktigt att äta en ordentlig frukost efter. Det är bara att gratulera att du orkar upp!

Kristina säger: Hej. Läste just i Aftonbladet om hur viktigt det är att äta middag! efter att ha tränat?! Jag har småbarn, fungerar inte att äta middag så sent. Vad ska jag göra då?

   Anna Olsson säger: Då är det smart att äta tex en enkel soppa med smörgåsar, eller fil och musli och smörgåsar. Du kan använda olika pålägg, tex ägg, skinka och ost och mkt grönsaker som en skalad morot. På så sätt blir målet varierat och du får i dej grönsaker också. Så du behöver inte laga mat, men kan ändå få i dej bra näring.

stina säger: Ger ni speciella kostråd till oss med fibromyalgi? Är det något vi bör äta mer av, eller något vi skall undvika? Varför det i såna fall?

   Anna Olsson säger: Tyvärr har jag inte jobbat med det på länge och har inte tillräckligt med kunskaper för att ge dig ett bra svar. Mitt råd är att du tar kontakt med en dietist på din vårdcentral, som kan ge dig bra tips.

snövit säger: Kan man inte få kramp om man äter middag innan man ska träna?

   Anna Olsson säger: Jo, men det är individuellt. Vissa kan äta middag precis innan, andra inte. För de flesta är det lagom att äta 1-2 timmar innan träningen.

paulina säger: Jag går upp i vikt fast jag är vegan? Vad gör jag för fel?

   Anna Olsson säger: Det kan vara för att du använder för mkt olja, nötter och fröer. Vegankost är inte lika med smalmat. Det är lika viktigt att titta på vilka ingredienser du använder. Cirka en matsked olja per måltid är lagom för de flesta.

Maria säger: Har en fråga ang snabba kolhydrater. Har börjat äta havregrynsgröt på morgonen och hör att det är snabba kolhydrater stämmer det?

   Anna Olsson säger: Harvregryn är relativt snabbt. Du kan få långsammare blodsockerhöjning med fiberhavregryn. Havregrynsgröt är jättebra mat, som ger både mättnad och mycket kostfibrer som är bra för kroppen.

säger: Hej Anna! När jag tränar regelbundet blir jag så himla hungrig hela tiden. Om jag äter mig riktigt mätt går jag ju inte ner i vikt, vilket jag vill. Är det bättre att äta många mål om dagen eller några riktigt stora?

   Anna Olsson säger: Det man har settt är att det bästa är att äta REGELBUNDET, ca 5-6 ggr per dag, varannan och var tredje timme. Det innebär att man äter frukost, lunch och middag och 2-3 mindre mellanmål. Det är bättre att äta fler gånger men mindre.

   Anna Olsson säger: Vill ni gå ner i vikt ska ni äta er smala. Ta inte bort måltider, utan förändra er kost istället. Tack för alla frågor. Hej då och glad påsk!