Kom över tröskeln – sen går det av bara farten

Malin Ewerlöf Krepp tipsade läsarna om löpning

HÄLSA

Intresset för löpning och jogging är på topp. Över 600 personer deltog i onsdagens chatt med Malin Ewerlöf Krepp.

Hennes bästa tips för den som har svårt att komma igång: Det känns bättre när man har klivit över nybörjartröskeln.

Här kan du läsa hela chatten.

Malin Ewerlöf Krepp säger: Hej alla löpintresserade. Nu är ni välkomna att ställa frågor till mig.

Kajsa säger: Hej Malin. Jag har tränat under flera år – på amatörnivå – men har tappat stinget och inte sprungit på ett år. Hur kommer jag bäst igång?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Försök att komma igång lite lugnt och inte ha kravet att köra för hårt eller för ofta utan bara så att det känns bra. Nu är det dessutom lite lättare när det börjar bli varmt och ljust. Försök att bara njuta och ha kul. Träningen ska vara en avkopplande skön grej och inte ett krav.

hejsan säger: Hur mycket tränade du per vecka när du körde som mest?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Jag tränade 10 pass i veckan med ca 8 löppass som jag ibland bytte ut något pass med cykling, simning, vattenlöpning. Sen körde jag 2 st styrketräningspass i veckan för hela kroppen.

RollerBoy säger: Jag ska springa Göteborgsvarvet (21 km) den 15 maj. Hur tycker du att jag ska träna inför det? Har sprungit 1 mil som längst tidigare.

Malin Ewerlöf Krepp säger: Det skulle vara bra om du testade något längre pass innan, gärna uppåt 15-18 km så att du får lite känsla för hur det är att springa längre. Det blir en annan stumhet i kroppen när man springer längre som är bra att ha känt innan loppet. Sen är det bara att träna på som vanligt och ladda med kolhydrater.

Johan säger: Hej Malin. Vad är bäst att träna – intervallöpning eller distanslöpning när man spelar hockey?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Eftersom hockey är både en uthållighetssport och en explosiv sport är det nog bra att variera mellan intervaller och distans. Mitt tips är att köra intervaller och distans varannan gång. Då får du den allsidigaste löpträningen som du behöver.

marcus säger: Hejsan Malin, jag började springa för 2 månader sen och höll på med det i ett par veckor. Sen fick jag benhinneinflammation, detta var för 3 veckor sedan och den har inte släppt ännu! Vad skall jag göra? Vill springa så snart som möjligt igen!

Malin Ewerlöf Krepp säger: Tyvärr är det väldigt vanligt att få ont i benhinnorna när man börjar springa efter ett långt uppehåll. Du måste vila bort den akuta smärtan men sen är det tyvärr så med benhinneproblem att man måste vänja in dem i löpningen och ibland springa trots lite smärta. Viktigt är att ha bra löpskor som passar din fot och som har bra stötupptagning. Om du har ont efter löpning kan det vara skönt och bra att kyla ner benhinnorna med is efter passet. Det positiva med dessa problem är att det brukar ge sig så småningom när benen blivit mer vana att springa.

säger: Kan alla bli bra löpare, eller har alla olika förutsättningar?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Vissa har större talang för att göra vissa grejer som tex löpning. Löpning är en väldig naturlig rörelse för kroppen så de flesta kan vara löpare på olika nivåer. Vissa är skapta bättre än andra för löpning men det sköna med löpning är att det är enkelt och bland den bästa träningen man kan ge kroppen. Sen är det bara att njuta och bara jämföra med sig själv.

Kajsa säger: Vilket är viktigast – distansen eller tempot – när man tränar?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Det beror lite på vad man har för mål med sin träning. Är det mest för att hålla kroppen iform och få avkoppling i huvudet så är det bättre att springa längre och långsamt än kort och fort. Ska man förbättra tider eller tävla så krävs det att man ibland springer lite fortare men kanske inte så långt.

hampus säger: Hejsan... ger det lika mycket att springa på löpband som att löpa ute?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Det är lite lättare att springa på löpband än ute eftersom man får hjälp i frånskjutet på ett löpband. Det ger inte lika mycket träning för vaderna att springa på band eftersom du inte skjuter ifrån så mycket som riktig löpning. Man kan springa fortare på band än ute.

torsten säger: Har du något speciellt knep när du springer? Lyssna på musik? Sjunga låtar i huvudet? Fantisera om drömresor? Jag tröttnar rätt fort, tyvärr, i perioder, men älskar att springa.

Malin Ewerlöf Krepp säger: Jag brukar rensa huvudet på allt möjligt när jag är ute och springer. När jag gick i skolan förhörde jag mig själv på mina läxor i huvudet. Jag brukar ofta tänka mycket när jag springer och kommer ofta på bra idéer eller lösningar på problem. Löpning är den bästa terapin som finns tycker jag. Sen är det självklart trevligt att ibland ha sällskap och kunna prata med någon och glömma bort att man springer.

sheep säger: Är det bra ur träningsaspekt att träna hårt på morgonen och sedan därefter t.ex. jobba och sköta sina dagliga sysslor. Alltså är det nyttigt och hjälper det mer eller är det mer skadligt att träna på morgonen, ca en timme till en och en halv efter att man vaknat?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Jag tror inte det spelar någon roll när på dagen man tränar utan att man anpassar träningen till när man har tid. Dessutom är alla olika. Vissa är morgonmänniskor och trivs bäst med att träna när kroppen är pigg medans andra behöver hela dagen på sig att vakna för att orka träna. Jag trivs bäst med att få träningen gjord på morgonen.

Annie säger: Om man vill springa och bränna fett på bästa sätt, hur gör man då? Är det snabbare löpning som gäller eller mer långdistans?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Det bränner mera att springa länge och lite långsamare än att springa kort och fort.

Katharina säger: Hej Malin, hur ska man träna för att komma ner på en viss tid, ska man springa enbart den givna sträckan eller hur gör man?

Malin Ewerlöf Krepp säger: Det är bra att variera sträcka. Ibland springa kortare och snabbare än sträckan du tänkt springa sen och ibland betydligt längre sträcka och lite långsamare. Intervallträning är det bästa sättet att öka möjligheten att springa snabbare på en viss sträcka.

Ingemar säger: Har du något bra motiveringsknep? Vill komma igång och träna men saknar lite motivation, /ps, du var bäst /ds

Malin Ewerlöf Krepp säger: Tackar! Försök att ge träningen chansen under ett par veckor innan det börjar kännas lättare och innan kroppen skapat behovet. När man passerat nybörjartröskeln är det sådan kick och härlig känsla att träningen blir ett måste. Passa på och börja nu när vårvädret börjar bli så härligt. När det tar emot tänk på hur skönt det kommer kännas efteråt och hur nöjd du kan vara med dig själv. Lycka till!

Malin Ewerlöf Krepp säger: Tack för alla era frågor. Kämpa på med träningen. Tänk på "beach 2004". Löpning är härligt!!!!

Läs också