Fötterna fulla av spring

Med Hälsas guide och pryltips blir joggingrundan roligare och effektivare

HÄLSA

Sol och vår och benen fulla av spring.

– Löpning är härligaste motionen, säger Malin Ewerlöf Krepp, 32.

Malins träningstips hjälper dig göra träningen rolig och effektiv.

GE INTE UPP! Löpning kräver gradvis ökad belastning, men belöningen kommer för den som inte tröttnar på vägen.
Foto: mikael gustavsen
GE INTE UPP! Löpning kräver gradvis ökad belastning, men belöningen kommer för den som inte tröttnar på vägen.

Den förra löparstjärnan Malin Ewerlöf Krepp har sprungit i 25 år, och kan inte tänka sig ett liv utan löpning. Malins träningsråd till Hälsas läsare går mycket ut på att ha tålamod och inte ge upp.

Löpning kräver tillvänjning

Just den här tiden varje år längtar väldigt många efter att börja jogga. Som om vårt uppdämda rörelsebehov behöver omsättas naturligt i fysisk aktivitet.

– Joggingen kan snabbt väcka endorfinerna i din kropp. Men resultaten infinner sig inte på en gång. Många tröttnar på vägen. Gör fel, utan att förstå varför, säger Malin.

Nästan alla kan när som helst simma, cykla och åka skidor, även efter många års uppehåll.

Så är det inte med löpning.

Löpningen kräver – för att skona muskler, senfästen och ligament – längre tillvänjning. Gradvis ökad belastning.

– Men en dag kommer belöningen, som att passera en tröskel. Känslan, när man själv

bestämmer takten, och kan "trycka på" lite är härlig, säger Malin.

Bygg långsamt

Så nu vet alla. Följ bara Malins råd och bygg långsamt, så att du inte tröttnar innan du upplevt lyckan på "andra sidan". I så fall står det kanske inte på förrän du är mogen för ett litet motionslopp.

Malins kärlek till löpning når en ny höjd i juni. Då debuterar hon i Stockholm Marathon.

Som glad motionär.

De roligaste loppen

Läs också:

Tomas Sjöman