Gå ner i vikt med tuppen

Träna före frukost – bränn fett

HÄLSA

Gomorron! Upp och hoppa!

Gå en promenad före

frukost.

Det ger bästa fettförbränningen.

Foto: henrik brunnsgård

Sommaren och badsäsongen närmar sig med stormsteg. Vill du veta bästa sättet att lätta på fettet?

Experterna rekommenderar morgonträning.

– När du vaknar på morgonen, efter nattens fasta, är kroppens energidepåer tomma, blodsockret och insulinnivåerna i blodet låga. Samtidigt står fettcellerna på vid gavel, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

– Om du nu väntar med att äta frukost och i stället ger dig ut på en måttlig träningsrunda, en promenad eller lätt joggingtur, så förbränner du cirka 10 procent mer fett än normalt, säger Paulún.

”Tempot ska vara lugnt”

Morgonträning är fina fisken. Ingen lösning på världens överviktsproblem, bara ett fungerande komplement, en extra krydda för dig som är beredd att lida lite pin.

– Men tempot ska vara ganska lugnt, inte överstiga 65 procent av din maximala syreupptagningsförmåga, vilket för de flesta motsvarar cirka 100 slag i minuten i puls. Ökar du intensiteten mer än så minskar i stället fettförbränningen, säger Fredrik Paulún.

Somliga anser att morgonträning gränsar till ren asketism, och att blodsockret plötsligt kan ta slut. Vilket råd ger du dem?

– Ät ett äpple, ett päron eller en apelsin. Frukterna innehåller så små mängder kolhydrater att insulinnivån inte påverkas. Drick en kopp svart kaffe eller en stor kopp te och gå därefter ut och gå i 60–90 minuter. Sen, när du kommer hem igen, är det dags för den riktiga frukosten.

Men var försiktig, det finns nämligen flera studier som pekar på att träning tidigt på dagen kan öka skaderisken.

– All morgonmotion bör ske i ett relativt lugnt tempo, och alltid inledas extra mjukt och inte vara för omfattande, säger träningsexperten Christer Wernhult.

Så kommer du upp med tuppen

Läs också:

Tomas Sjöman