10 skäl att träna före frukost

HÄLSA
Foto: henrik brunnsgård

1.

Efter avslutande dusch är det klappat och klart. Du kommer till jobbet med en sprudlande energi. Kvällen blir ledig för familjeliv, vänner, fest och andra aktiviteter.

2.

Du behöver inte känna dåligt samvete eller hitta på ursäkter för att hoppa över träningen, något som ofta inträffar på kvällen.

3.

Studier i USA har visat att de som tränar på morgonen har lättare att hålla fast vid sitt viktminsknings- eller träningsschema.

4.

All träning sägs öka den intellektuella förmågan. Det måste väl vara bättre att få den kicken på morgonen, före jobbet, än på kvällen när du bara ska gå hem?

5.

Morgonjoggarna upplever ofta att hungerkänslorna dämpas. Träningen knaprar på fettreserverna – därför går du lättare ner i vikt.

6.

Morgonjoggarna upplever ofta att hungerkänslorna dämpas. Träningen knaprar på fettreserverna – därför går du lättare ner i vikt.

7.

Matvanorna blir bättre. Förmodligen äter du dig inte proppmätt på senkvällen om du vet att du ska upp och träna nästa morgon.

8.

I arla morgonstund är hormonnivån på topp, med morgonpasset utnyttjar du bara kroppens naturliga rytm.

9.

På morgonen är insulinnivåerna i kroppen låga, liksom glykogenet i musklerna. Då är det lätt att bränna fett. Däremot bör du inte styrketräna tidigt på morgonen.

10.

Ämnesomsättningen ökar och håller sig hög i flera timmar efteråt. Kroppen förbränner fler kalorier.

Missa inte: