Paus botar din träningsmani

Idrottspsykologen Leif Strand chattade med Aftonbladets läsare

HÄLSA

Om man tappar kontrollen, och inte märker hur mycket man tränar, då finns det risk för att man har drabbats av träningsmani. Att träna hårt, och att vara träningsberoende är dock inte samma sak. Det sade idrottspsykolog Leif Strand när han chattade med Aftonbladets läsare.

Här kan du läsa hela chatten.

Leif Strand säger: Hej och välkomna med era frågor om träningsberoende till leif strand

Anders säger: Vad är det första tecknet på att någon lider av träningsmani?

Leif Strand säger: Det finns många tecken ... men ett av de första är att man tappar kontrollen ... dvs man märker inte hur mycket man tränar

Kim säger: Jag brukar ta en kort löprunda på morgonen och en längre på kvällen - alla dagar utom en i veckan. Kan man träna för mycket, och VAD är för mycket?

Leif Strand säger: Att ta en runda på morgonen och en runda på kvällen låter inte för mycket ... men din fråga om vad som är för mycket är svår att svara på ... men ett bra sätt är att för det första fråga dig själv om det KÄNNS för mycket ... och ett annat sätt är att fråga dina närmaste vad dom tycker

Amelia säger: Kan det vara farligt att vara träningsberoende?

Leif Strand säger: Ja det kan faktiskt vara farligt ... farligt på det viset att man kan tappa kontakten både med sig själv och med sina vänner ... det är farligt på det viset att man inte TÄNKER PÅ NÅGOT ANNAT .... och det är ju inte riktigt bra

Ebba säger: Drabbas både män och kvinnor?

Leif Strand säger: Ja, både män och kvinnor drabbas ... men jag vet faktiskt inte för vilka det är värst ... det kan vara så att män och kvinnor drabbas olika

Nisse säger: Hur ska jag lyckas varva ned – jag har hela tiden dåligt samvete om jag hoppar över träningen.

Leif Strand säger: Det där är mycket bra fråga och just ett exempel på att man börjat tappa kontrollen ... man kan säga att det dåliga samvetet just är ett tecken på att du börjat bli träningsberoende ... SÅ alltså ... du behöver verkligen inte ha dåligt samvete ... skippa det

Amanda säger: Om man drabbas, måste man lägga träningen åt sidan för gott?

Leif Strand säger: Nej inte för gott ... men om vi betraktar träningsberoende som ett missbruk ... kan det nog vara bra och göra ett uppehåll och tänka efter lite på vad man egentligen sysslar med

Kajsa säger: Hej Leif. Hur vanligt tror du att det är med träningsmani - att man hela tiden känner sig jagad om man missar eller hoppar över ett pass?

Leif Strand säger: Ja, det har börjat bli vanligt med träningsmani ... som du säger ... och det hänger nog ihop lite med att vi nu i samhället skall hålla oss unga och fräscha med hjälp av fysisk träning ... man skall definitivt inte känna sig jagad ... då skall man byta aktivitet .... och komma igen senare

Megan säger: Men alla idrottsmän som idrottar varje dag blir inte de täningsberoende?

Leif Strand säger: Här tar du upp ett viktigt fenomen ... det är egentligen inte vad man gör som är problemet ... utan mer hur man känner sig inför träningen ... idrottsmän som tränar mycket gör ju ofta det för att det liksom ingår i derfas "idrottsarbete" ... arbete i sig tröttar inte utan det är mer TVÅNGET att arbeta/idrotta som är det farliga

k. säger: Hur ska man hitta en balans? Jag tränar ibland upp till 10-12 timmar i veckan, kombination av styrketräning och fettförbränning och mår kanon, orkar mer på dagarna, går ned i vikt och presterar helt enkelt bättre. Hur ser balansen ut mellan att inte träna och må dåligt och träna och må brà? speciellt i dagens samhälle där "alla" är feta..

Leif Strand säger: Som du kanske vet finns det någonting som heter BMI som ger en siffre på om man är för fet eller för mager ... om man har BMI under 25 är det till att börja med ingen fara ... men egentligen är det bästa sättet att fråga sig själv ... Mår jag bra? Svarar du Ja på den frågan då mår du bra ... om du svarat ärligt vill säga

Strongman säger: Vad har du för råd till de som vill träna jättemycket utan att drabbas av träningsmani?

Leif Strand säger: Ja, det där var en intressant fråga ... ett enklet tips är att ha några vanliga kompisar i sin omgivning som helt enkelt håller koll på en ... som kan säga i från och som kan säga till att nu tränar du för mycket ... men lätt är det inte ... men det är också bra baölansa så länge du trivs med din situation

Ronja säger: Kan man få fysiska skador genom att vara träningsberoende?

Leif Strand säger: Ja, det kan vara så här ... om man är träningsberoende ... och man blir skadad ... då kanske man inte märker ... eller vill märka att man är skadad ... då kan man bli ännu mer skadad ...

säger: Har träningsberoende höra samman med rädsla för att bli fet, anorexia tex?

Leif Strand säger: Ja, definitivt ... det kan väl många gånger vara själva "motorn" till det skadliga träningsberoendet ... så här måste man hålla koll på orsak och verkan

mi säger: När vet man om man tränar för mycket?

Leif Strand säger: När man mår dåligt och när ens närmaste börjar undra "Vad håller du på med"?

Anja säger: På vilket sätt skiljer sig hård träning och "manisk" träning? Var går gränsen?

Leif Strand säger: "Manisk" träning var ett bra ord ... Ja, det är just det vi pratat om tidigare ... att man har börjat tappa kontrollen över vad, man håller på med

Charlotte säger: Hur bryter man mönstret och kommer ut ur beroendet, det känns väldigt svårt?

Leif Strand säger: Ett drastiskt sätt är faktiskt att under en period "Lägga av helt" ... och börja tänka igenom varför man håller på som man gör ... det är också mycket bra att prata med andra om sin situation

Hanna säger: Jag tränar för att jag tycker det är kul samt att jag mår bra, men om man är beroende hur känner man för träningen då?

Leif Strand säger: Så länge du mår bra och tycker det är kul ... så säger jag bara Grattis

Linda säger: hur mycket ska man träna?

Leif Strand säger: Som i förra frågan ... träna på, må bra ... ha kul ... och kanske framförallt NJUT av din träning ... det är ju faktiskt ganska nyttigt att träna också ... det får vi inte glömma

Leif Strand säger: Tack skall ni ha allihopa ... tack för era frågor ... träna, njut och må väl ... hälsar leif Strand