Tänj din kropp stark

Sträck ut musklerna, bli lugn och lär känna din kropp.

HÄLSA

l Stretchmoves har något att ge alla, vare sig man är nybörjare eller tränar annan sport på elitnivå, enligt träningsformens skapare Therese Horn.

– Rörelserna förebygger skador genom att de lättar på trycket på leder och ligament. Ämnesomsättningen blir stimulerad, och i och med att man fokuserar så mycket på kroppen slappnar man av och minskar stressen, säger Therese Horn, som i dagarna kommer ut med en ny bok om sin träningsform.

– Du ska ta det i din egen takt, utan att prestera. Lyssna på kroppen, det ska inte göra ont. Och undvik speglar i träningslokalen, annars är det lätt att du tittar på kroppen i stället för att känna den.

Utbildad dansare

Therese Horn har en gedigen utbildning som dansare. Hon fick idén till träningsformen när hon upplevde att just avslappning och nedvarvning ofta försummades.

– Dansen i kombination med en massa auditions och en del modelljobb gjorde att det blev för mycket utseende och yta i mitt liv. Jag kunde inte njuta av dansen längre. Jag började undervisa utvecklingsstörda barn i dans och då fick det en helt annan dimension, jag började tänka i andra banor.

Därefter utvecklade Therese sin egen träningsform, och i dag har flera företag, elithockeykillar och rena nybörjare lärt känna stretchmoves.

– Jag vill nå fram till alla, men bland mina elever är det väldigt många medelålders kvinnor. Det beror nog på att de bäst förstår att prioritera sig själva på ett djupare plan.

Stretchmoves – så funkar det

Foto: sandy haggart (Bilder ur boken Stretchmoves)

För mer info:

Kicki Blom