Så fixade Emma sin sommarkropp

Hård träning och proteinrik mat har fått henne i kanonform

1 av 4 | Foto: STEFAN MATTSSON
Armhävningar kan varieras för att träna olika delar av överkroppen.
HÄLSA

Hård träning och proteinrik mat har förvandlat Dolce vitas programledare Emma Andersson till ett muskelpaket.

På bara ett halvår.

- Jag har aldrig mått så bra! Jag orkar hur mycket som helst och känner mig klarare i huvudet, säger Emma.

Emma Andersson, 26, har alltid tränat mycket och varit aktiv i sporter som volleyboll och basket.

När hon flyttade till Stockholm avtog intresset för träning, och i oktober förra året var det fyra år sedan hon satt sin fot på ett gym.

- Jag kände mig inte otränad och har alltid varit smal, så jag tänkte egentligen aldrig på att jag behövde träna, säger Emma.

Men när hon gick på en väninnas 30-års fest och träffade personliga tränaren Andreas Öhgren fick hon sig en tankeställare.

- Han började direkt att tjata på mig att jag skulle börja hos honom och att om jag gav det tre månader så skulle jag se resultat, men jag sa först nej, säger Emma.

- Jag är en sån som gärna vill gå ner fem kilo på en timme om det gick och tre månader kändes som en hel evighet!

Flera telefonsamtal senare vågade hon sig ner på gymmet för att "kolla läget".

- Jag ville se hur det var, och när jag såg att det inte var någon skönhetstävling att se bäst ut och ha de senaste träningskläderna så bestämde jag mig för att testa, säger Emma.

Ny människa

Två veckor senare satt kläderna redan löst och hon var inte längre lika trött efter jobbet.

I dag känner hon sig som en ny människa.

- Jag är mycket klarare i huvudet och känner mig starkare på alla sätt, vilket är ett måste med mitt stressade schema. I dag orkar jag göra saker efter jobbet och sitter inte bara i soffan och stirrar, säger Emma.

Tufft schema

Fyra mornar i veckan träffar hon Andreas på gymmet och flera eftermiddagar i veckan går hon en timme powerwalk i parken där hon bor.

Matvanorna har hon också ändrat, något som också bidragit till att kilona har rasat och kroppen formats om.

- Det är inte så att jag åt jätteonyttigt förut, men nästan varje gång jag lagade mat hade jag grädde eller crème fraiche i maten. I dag äter jag nästan inga kolhydrater men däremot desto mer proteiner, säger Emma.

Antalet måltider har också ökat till tre-fyra per dag plus små mellanmål.

- Mitt mål är inte att gå ner i vikt, jag vill absolut inte banta, men träningen och mina nya matvanor har fått kilona att rasa och jag har fått betydligt mer muskler. Jag äter i princip vad jag vill, eftersom jag har samvete till det, säger Emma.

I dag längtar hon till träningslokalen när hon är borta och till nästa resa har hon blivit modig nog att packa ner träningsskorna.

- Man blir lätt bekväm när man har personlig tränare, men nu ska jag börja träna på mina resor också. Då kan jag koppla bort allt och bara njuta av lite egen tid.

Emmas tips

Petra Weiss