"Powerwalk ger mig ny energi"

Yvonne Ryding har hittat sin bästa träningsform

HÄLSA

Yvonne Ryding hämtar sin energi i skogen.

-En halvtimmes promenad om dagen håller hjärnan och fettförbränningen på högvarv, säger hon.

Stora rörelser ger promenader det lilla extra.
Foto: Maria Eberfors
Stora rörelser ger promenader det lilla extra.

Yvonne Ryding är ett varumärke som står sig. I högt tempo reser hon riket runt och föreläser om sina egna erfarenheter av ledarskap. Tillsammans med sin sambo driver hon också en konferensherrgård i Bergslagen.

-Det är så lätt att skylla inställda promenader på bristande tid. Men vad händer då? Jo, man mår ännu sämre. En gång kom jag inte ut på två veckor. Herregud, så dåligt jag mådde. Nackmusklerna spände, jag kände mig olustig i hela kroppen. Trodde jag drabbats av högt blodtryck, säger Yvonne Ryding.

Går året om

I dag gör den gamla skönhetsdrottningen andra prioriteringar. Hon sätter motionen i främsta rummet. Alltid.

-Det är lättast att gå redan på morgonen, före frukost. Direkt när jag kliver ur sängen tar jag på mig träningskläder och joggingskor. Nu går jag året runt.

I alla väder.

Yvonne blir nästan lyrisk när hon berättar om Vallby utanför Eskilstuna. Om långrundorna längs Mälarens strand, på grusvägarna förbi sommarstugorna vid Slätvikskanten, upp över Åkerby och tillbaka hem.

Undviker jogging

-Löpning? Nej, det gör mer skada än nytta för mig. Då kommer tävlingsdjävulen fram, hornen i pannan sticker ut. Jag drar bara i väg, ungefär som förr i världen när jag spelade fotboll. Det brukar alltid sluta på samma sätt, att min gamla muskelskada i vaden går upp, att jag måste vila i två-tre veckor. Och blir grinig.

-Motionen får aldrig kännas tvångsmässig, då stressar du kroppen på fel sätt. Därför tycker jag att powerwalk, snabba promenader, har precis allt.

Yvonne Ryding tycker om att knalla riktigt fort, så att hon blir skönt svettig. Det betyder också att westiehunden, terriern Flisan, tvingas lägga på ett extra kol.

Gör höga knälyft

-Jag brukar lägga in några tempohöjande intervaller, till exempel höga knäuppdragningar i 50-75 meter. Ibland drar jag händerna över huvudet och sen ner mot knäna samtidigt som jag går. Ibland vrider jag kroppen åt sidorna och kickboxar.

Yvonne Ryding pratar om pulshöjningar och ökad blodcirkulation.

-Folk tittar lite konstigt på mig. Men det struntar jag i. Jag tänker fortsätta i min stil, säger hon och skrattar.

Yvonnes powerpromenader

Må lika bra som Yvonne - 7 tips

Yvonne Ryding tar ofta en snabb promenad före frukost.
Foto: maria eberfors
Yvonne Ryding tar ofta en snabb promenad före frukost.

Tomas Sjöman