Fixa vinterstarka ben

Så toppar du formen för skidbacken

HÄLSA

Snön ser ut att vara här för att stanna – åtminstone ett tag.

Kanske ska du åka skidor, snowboard, längdskidor, pulka eller skridskor. Då gäller det att ha starka ben.

Motionsexpert Shirin Rågby Djavidi visar enkla övningar som stärker benen.
Foto: Johan Bävman
Motionsexpert Shirin Rågby Djavidi visar enkla övningar som stärker benen.

Det är aldrig för sent att börja – lite träning kan göra stor skillnad.

En hel dag i backen kan sätta sina spår på kvällen. Det är inte helt omöjligt att benen kan kännas tunga och ömma de första två dagarna.

Börja redan nu

Det bästa sättet att förebygga den plötsliga intensiva benträningen är att förbereda sig med några benövningar redan nu.

För du vill väl inte missa den där härliga koppen med varm choklad i toppstugan, bara för att du är trött i benen?

Börja köra dessa övningar redan ikväll och sedan var tredje till var fjärde dag fram till skidresan. Du kommer garanterat att känna skillnad.

Stretcha ordentligt

Gör tre set på varje med 10–12 repetitioner. Glöm inte att stretcha ordentligt efter varje avslutat pass. Varje övning går självklart alldeles utmärkt att göra utan hantlar också.

Lycka till och ha en skön vinter. Jag håller tummarna för mycket snö.

Snowboard

Här tränar du ben, rumpa, vader, axlar och balansen.

Skridskor

Här tränar du ben, rumpa, rygg och axlar.

Skidor 1

Här tränar du ben, rumpa, axlar och mage.

Funkar för både slalom och längdskidåkning.

Skidor 2

Här tränar du ben, rumpa, rygg och armar.

Funkar för både slalom och längdskidåkning.

Shirin Rågby Djavidi (halsa@aftonbladet.se)