Bli slank utan att svettas

Du behöver inte svettas för att få platt mage. Pilates ger dig fasta, snygga former i behagligt tempo.

1 av 4 | Foto: Jennifer Johansson
Fastare kropp. Britt Nordahl Roos har fått en fastare kropp tack vare pilatesträning.
HÄLSA

Det finns ett känt talesätt inom pilates: Efter 10 gånger känner du skillnad. Efter 20 pass ser du den. Efter 30 har du en helt ny kropp. Kanske är det därför som storheter som Madonna, Uma Thurman och Drew Barrymore har valt att komma i form med just den här motionsformen.

– Tränar du regelbundet får du en strömlinjeformad, slank kropp, säger Leana Almström, instruktör vid Pilatesstudion i Stockholm.

Den populära träningsformen handlar dock mer om teknik än att bygga muskler. Alla övningar utförs mycket noggrant och sällan fler än tio gånger. Syftet är återuppbygga kroppens naturliga rörelser.

Enligt pilatesteorin har de flesta av oss, genom stillasittande jobb och felaktig hållning, vant oss vid att belasta kroppen felaktigt.

– Resultatet blir krämpor som nackspänningar, ryggont och skador på axlar och skuldror, säger Leana Almström.

Pilatesträningen är därför inriktad på att förebygga besvär lika mycket som på att ge en välformad figur.

På nästa uppslag visar Leana Almström sex enkla rörelser som ger både styrka och snygga former.

Läs också

Här kan du prova

Sara Milstead