Blixtbanta – åk Vasaloppet!

Kroppen lättar flera kilo!

HÄLSA

Vasaloppet påverkar din kropp på många sätt. Om någon månad ger sig 40 000 åkare ut i fädrens spår. De når målet i Mora som, delvis, nya människor. Vikt, längd, hjärta, puls, blodtryck, muskler, ja, nästan allting är förändrat.

Under Vasaloppets nio mil tappar du mellan två och fem kilo i vikt, krymper i genomsnitt 1,6 cm och frigör endorfiner som många upplever som lyckokänslor.
Foto: Nisse Schmidt
Under Vasaloppets nio mil tappar du mellan två och fem kilo i vikt, krymper i genomsnitt 1,6 cm och frigör endorfiner som många upplever som lyckokänslor.

3,6 kilo försvinner. Vasaloppet är rena blixtbantningen. Under 9 mil i dalaskogarna tappar åkarna mellan 2 och 5 kilo i vikt, delvis beroende på före, väder och vind. Genomsnittet är 3,6 kilo! Två kilo är ren vätskeförlust, ett kilo kolhydrater och resten, ca 0,6 kg, är fett. Sammanlagt "försvinner" cirka 500 åkare under Vasaloppet.

Du tar upp mindre syre. Längdåkare har som bekant bästa flåset. Men under själva loppet sjunker syreupptagningsförmågan markant. Muskelutmattning sänker kapaciteten med cirka 20 procent. Men 1–2 dars vila räcker för återhämtning. Det är därför skidåkarna i VM kan tävla varannan dag.

40 procent svagare. Vid starten är åkaren laddad och stark. Vid målet klen och svag. Muskelstyrkan har minskat med cirka 40 procent. Det kan ta upp till en vecka innan du fått tillbaka all kraft, men sen blir du ännu starkare. Det kallas superkompensation.

1,6 cm kortare. Alla människor trycks ihop något under dagarna. Vid Vasaloppet blir denna längdminskning ännu tydligare. I genomsnitt 1,6 cm. Dels för att dina fotvalv sänks efter den tunga belastningen, dels för att diskarna pressas ihop.

Risk för infektion. Normalt gynnas immunförsvaret av all träning. Men det finns en gräns där det försämras. Forskarna talar om det ”vidöppna fönstret”, den farliga perioden veckan efter loppet. Då är det ofta ”fritt fram” för virus och bakterier att invadera kroppen och orsaka infektioner i luftvägarna. En trolig förklaring är att det cellulära försvaret försämras samt att slemkropparna torkas ut. Därför: Duscha snabbt. Byt kläder. Ät och drick omedelbart efteråt.

Utvecklar stor effekt. En vasaloppsåkare utvecklar en effekt på 1 kilowatt (1?000 watt). Den sammanlagda effekten under själva huvudtävlingen är cirka 16 000 kilowatt. Vilket ungefär motsvarar elförbrukningen av 12 normalstora villor under en hel månad.

Soppatorsk i Risberg. Så kan man skämtsamt beskriva vad som händer när kroppen töms på sina energidepåer. Ett par timmars arbete, sen är musklernas bränsle, kolhydraterna, i regel slut och blodsockret tydligt sänkt. Men blåbärssoppan, och bullarna, kan göra underverk.

I sjunde himlen. Långvarigt muskelarbete, som Vasaloppet, frigör endorfiner. Efter loppet kan många åkare beskriva en tydlig lyckokänsla. Du känner dig nöjd och glad. ”Som att gå på moln” är en vanlig kommentar.

Sju effekter av konditionsträning

Tomas Sjöman