Så springer du snabbare och bättre

Håll dig skadefri med Positionsmetoden

HÄLSA

Tränar du inför ett lopp och vill få ett bra resultat? Eller har du tappat löparglädjen och vill finna den igen? Då kan det vara på sin plats att se över din löpteknik och lära dig att springa rätt!

Löpcoachen Markus Stålbom ger dig sina bästa tips som gör att du håller dig skadefri samtidigt som du springer snabbare och med mindre kroppsansträngning.

Markus Stålbom är löpcoach och sportbiomekaniker. Vill du träna löpteknik med Markus? Mer information finns på: www.bgmsanalys.se
Foto: PER BJÖRN
Markus Stålbom är löpcoach och sportbiomekaniker. Vill du träna löpteknik med Markus? Mer information finns på: www.bgmsanalys.se

Alla har vi en bild i huvudet av hur vi ser ut när vi springer. En bild där vi spänstigt flyger fram i löpspåret. Men faktum är att sinnesbilden sällan överensstämmer med hur det egentligen ligger till.

– Väldigt många personer springer med fel teknik vilket gör att skaderisken ökar och att din löpeffektivitet försämras ordentligt, säger löpcoachen Markus Stålbom och fortsätter:

– Barn springer med bättre teknik än vuxna. Men på något sätt försvinner förmågan med åren – beroende på livsstil, för mjuka skor, felaktig coachning och annat. Det gäller alltså att få tillbaks känslan vi hade som barn.

Fler skador med längre steg

Det finns en utbredd syn att ju längre steg man tar desto snabbare går det. Men det är felaktigt och det är tvärtom större skaderisk om du springer med långa steg. Men du kan alltså lära dig att både springa snabbare och med mindre kroppsansträngning om du lär dig att springa på rätt sätt.

Lär dig Positionsmetoden

Markus Stålbom som även jobbar i butiken ”Löplabbet” har utbildat personer i löpteknik i 5-6 år, men började nyss lära ut enligt ”Positionsmetoden” (Pose-method). En metod utvecklad av amerikanen Nicholas Romanov. Positionsmetoden bygger på två delar; dels på perception: det vill säga att ha god uppfattning av vad kroppstyngden befinner sig när man springer, dels på de tre delarna: position, fall och drag.

– Det är dessa tre delar som löpning i sin ultimata form består av. Alla aktiviteter utöver dessa tre är oönskade rörelser som enbart försämrar löptekniken, säger Markus Stålbom och fortsätter:

– Forskning visar att löpare utbildade med Pose Method minskade knäbelastningen med 50 procent.

Vad finns det för vanliga teknikfel?

– Listan är nästan lika lång som antalet löpare. En viktig detalj är att löparen bör fokusera på sitt bakre ben och inte sitt främre. Väldigt många löpare glömmer sin bakre fot vilket ger upphov till en kedjereaktion av dåliga händelser.

Kan alla ändra sin löpteknik?

– Ja, absolut. Oavsett motionsnivå, vikt, längd, kön kan alla få tillbaka sin tidigare förmåga springa. Förutsatt att man inte har några fysiologiska begränsningar såklart.

Det är inte bra med för mjuka skor?

– Jag skulle vilja säga såhär; för att kunna springa med bra löpteknik behövs tunna skor vilket ökar perceptionsförmågan. Om man inte har lust eller ork att förbättra löptekniken så är det bättre att köpa en väldämpad uppbyggd sko som i alla fall delvis minskar belastningen, men som samtidigt bidrar till försämrad perception. Min rekommendation är självklart att skaffa en bra löpteknik vilket är bättre än någon sko i världen för att minska belastningar och för att hålla sig skadefri.

Gör något åt felen

Så för att din löparkropp ska hålla så länge som möjligt kan det vara bra att veta om – och i så fall vad du gör för fel – så att du kan göra någonting åt det.

Det gjorde jag. Efter några springsteg fram och tillbaks kan Markus snabbt konstatera att jag är en av dem som ”glömmer” bort mitt bakben – och att jag ska sträva efter att ha benen så nära under kroppen som möjligt. Detta fel är ett av de vanligaste – ihop med att landa med hälen först.

Markus visar mig ett par positionsövningar som ska hjälpa mig, och er, att förbättra löptekniken. Vad som från början var som ett stort frågetecken börjar så sakta bli mer förståeligt när löpsteget delas upp i olika delar. Att hela tiden ha tyngden på främre delen av foten känns snart naturligt – något jag aldrig reflekterat över innan.

Fler artiklar om löpning