”Jag tränar aldrig på tom mage”

HÄLSA

Sofi Fahrman är ständigt på språng. Ändå ser hon alltid till att få tid att träna - med rolig vardagsmotion kommer man långt.

Hur hittar du tid att träna?

– Det är alltid lätt att säga att man inte hinner, men om du kör ett pass på morgonen innan dagen sätter igång på allvar så blir allt mycket lättare. På morgonen kan du inte heller skylla på andra måsten som viktiga möten eller middagar – då får du det gjort och kan fokusera på andra roliga saker under resten av dagen.

Har du några särskilda träningsmål just i sommar?

– Jag försöker alltid hinna med någon typ av lopp. Jag har sprungit Tjejmilen och Midnattsloppet, och i sommar är det min plan att köra Midnattsloppet igen. Däremot ställer jag inga tidskrav på mig själv, utan fokuserar bara på att ta mig runt.

På vilket sätt får du in vardagsmotion i ditt liv?

– För mig är den bästa vardagsmotionen att cykla. För det första blir det ganska dyrt att åka taxi överallt i New York, för det andra är trafiken ofta helt hysterisk dagtid vilket gör att cykeln är det smidigaste och snabbaste sättet att ta sig till möten och plåtningar.

Känner du att din kondition har förbättrats sedan du började cykla?

– Jag ser ju till att jogga tre gånger i veckan, men cyklingen blir ett extra plus i kanten. Jag känner framför allt att jag mår bättre när jag rör mig till vardags och blir lite piggare och gladare.

Tänker du på att äta något särskilt före eller efter din träning?

– Jag tränar aldrig på tom mage. Eftersom jag springer på morgnarna kan det bli lite svårt, för jag vill inte få håll. Men jag brukar äta en banan eller lite mandlar innan jag sticker ut, bara för att få något i magen, och sedan äter jag en rejäl frukost när jag kommer hem från passet.

Hur belönar du dig själv efter ett träningspass?

– Det blir ju en hel del restaurangbesök i New York. Och då vill jag kunna äta precis vad jag vill, när jag vill – så därför ser jag till att träna. Restaurangbesöken blir som belöning och motivation i ett!