Rör på rumpan!

1 av 6
HÄLSA

Simma dig smidig, trimma baken i sanden eller tona armarna med en smash. Sommarens roligaste aktiviteter bränner både fett och bygger muskler. Vi sätter betyg på sporterna som gör din semester till en formtopp.

Beachvolleyboll

Varianten av volleyboll som spelas i sand är något av det jobbigaste du kan utsätta dina vader, lår och rumpa för. Just sanden gör motståndet extra tufft vilket resulterar i en grym pulshöjare. I kombination med hopp, blockeringar och kast kommer du att få en allsidig träning. Spana bara in proffsens slanka och vältrimmade kroppar.

Beachvolleyboll körs egentligen med två spelare i varje lag och då ställs höga krav på fysiken. Men när kompisgänget samlas på stranden är det populärt att så många som möjligt ska få vara med. Men ju fler ni är desto sämre träning kommer ni tyvärr att få.

Det blir mycket mer stillastående slötid om ni är ett stort gäng än om ni kör en match med fyra spelare.

Förbränning: Hög.

Du tränar: Vader, ben, rumpa, axlar, balans och flås.

Kuriosa: Relativt ny sport, föddes i Kalifornien på 1920-talet. Olympisk sport sedan 1996. I tävlingssammanhang består varje beachvolleybollag av två personer.

BETYG:

Wakeboard

Wakeboard eller vattenskidor är ingen sport för badkrukan. Den ovane kommer garanterat att plurra ett par gånger. Du kommer dessutom att få kämpa med både arm- och benmuskler för att ens ta dig upp till stående. Det många gör fel är att de försöker slita sig upp med armarna i stället för att låta ben- och bålmusklerna jobba.

Det kanske ser enkelt ut när du väl är uppe på brädan, men det är ingen lätt match att hålla balansen och parera vågorna. Om du sedan vågar dig på att hoppa eller åka på enbart en skida får du extra tuff träning. En halvtimmes surfande på vågorna kommer ge dig träningsvärk i muskler du inte visste fanns.

Förbränning: Medel.

Du tränar: Hela kroppen, men framför allt rygg och ben, balans och smidighet.

Kuriosa: Den första vattenskidtävlingen anordnades i Sverige för mer än 160 år sedan.

Betyg:

Inlines

90-talets stora fluga är inte att underskatta. Svischa fram längs cykelbanan och bränn fett i samma takt som vinden eller jobba i tunga uppförsbackar och ge rumpan ett lyft. Inlines är lätta att lära sig att åka på, barnsligt kul och du får en vältränad kropp på köpet. Visst kommer du som är ovan att vingla i början men det tar inte lång stund innan de djupa och snabba skären sitter i benen. Blir du riktigt biten kanske ett motions- eller tävlingslopp vore en extra sporre att träna inför.

Men lär dig bromsa innan du börjar åka riktigt fort och var rädd om knopp och kropp. Satsa på heltäckande kläder, hjälm, arm- och knäskydd om du inte vill matcha sommarblåsan med blåmärken.

Förbränning: Hög.

Du tränar: Kondition, balans, ben, rumpa och bål.

Betyg:

Brännboll

Skolårens roligaste aktivitet är ofta en given favorit på sommarfesterna. Och den gynnar inte bara lagandan och tävlingsinstinkten, en brännbollsmatch kan också bli riktigt bra träning. Men det kan vara svårt att hålla sig konstant aktiv under en brännbollsmatch, ofta blir det en del vila i väntan på att få slå.

Var inte så många i varje lag, då kommer du att få löpa mer och på så vis bränna mer fett. Gör upp en stor spelplan för att få upp flåset till max.

Förbränning: Medel.

Du tränar: Explosivitet, flås, ben och armar.

Betyg:

Simning

Det här är den mest fördelaktiga sporten eftersom det både är effektiv fettförbränning och muskelstärkande utan att vara grisjobbigt.

Bonusen är att skaderisken är väldigt låg. Dessutom är det prisvärt och enkelt. För överviktiga är simning en utmärkt motionsform, då man blir extra smidig och rörlig i vatten.

För bästa resultat se till att ta ut rörelserna ordentligt och jobba med stora armtag och benrörelser. Variera mellan bröst-, rygg- och fjärilssim för att aktivera hela kroppen.

För extra motstånd – skippa bassängen och ge dig ut bland vågorna, men se upp för undervattensströmmar. Köp ett par simglasögon om du vill undvika röda svidande ögon.

Förbränning: Hög.

Du tränar: Hela kroppen, smidighet och rörlighet, kondition.

Betyg:

Paddling

Paddling är en härlig motionsform och välgörande för både ditt inre och yttre. Lågintensiv träning när den är som bäst – på gnistrande vatten och i vacker natur.

I början kan det vara svårt med tekniken men det handlar om att använda bålen när du paddlar. Vrid kroppen i varje paddeltag och använd mage och rygg för att dra. Du kan räkna med att du vaknar dagen efter med en rejäl träningsvärk i både rygg och mage.

Förbränning: Medelhög.

Du tränar: Smidighet, armar, axlar och bål.

Kuriosa: Vill du bli ett paddelproffs? Tekniktips hittar du här på www.swe.kayakpaddling.net

Betyg:

Strandtennis

En sport för dig som inte vill pressa i solstolen. Strandtennis är enkelt, roligt och lättillgängligt – racket och bollar säljs lite varstans. Inget nät behövs och det är ingen svår sport med krångliga regler vilket gör det perfekt för både barn och vuxna. Att det dessutom inte ruinerar semesterkassan och kan spelas överallt gör det här till en personlig favorit.

Trots sin enkelhet är det här är en sport du lätt kan fastna i och spela i timmar. Den kan utövas både i sand, på gräsmattan eller i vattnet. Ju bättre du blir desto tuffare träning får du. Smasha, spela långa bollar eller snabba och svåra. Kör en match i vattenbrynet och dina ben kommer att få sig en riktig genomkörare samtidigt som du blir solbrun.

Förbränning: Medel.

Du tränar: Flås, bollsinne och ben.

Betyg:

Frisbee

Ligger barnens frisbee på gräsmattan och skräpar? Frisbee är inte bara lekande lätt, det är också roligt och kan bli konditionskrävande. Det passar även dig som har ett mindre utvecklat bollsinne.

För att effektivisera träningen, spänn magen när du gör ett kast och försök få frisbeen att skruva sig så att kompisen får anstränga sig. Förbränningen kommer inte att bli speciellt hög om ni inte springer mycket. Men om ni kör i sand eller tar med frisbeen ut i vattnet kan det bli ett fullgott träningspass. För dig som vill ha ett tävlingsmoment kan frisbeegolf vara något att testa. förbränning: Låg till medel.

Du tränar: Framför allt bålen, men även flåset.

Betyg:

Bubblare: Kubb

Kubb är inte den mest energikrävande sporten genom historien, det säger sig självt. Men däremot kvalar det in på listan för att det utmanar både den sociala förmågan och tävlingspsyket. Det bästa av allt är alla kan vara med, från lillebror till mormor.

Vill du göra det mer ansträngande och få en liten pulshöjare så lägg till ett straffvarv runt banan eller 10 armhävningar för den som missar en kubb.

Förbränning: Låg.

Du tränar: Balans, koncentration, pricksäkerhet och social förmåga.

Kuriosa: Visste du att det finns ett VM i kubb? Det går av stapeln den 6–7 augusti på Gotland. Anmäl dig på www.vmkubb.com.

Betyg: