Hitta ditt bästa träningssätt!

HÄLSA

Vilken träning är egentligen bäst? - Den du tycker är kul och verkligen kommer iväg till, säger Jennifer Lopez tränare Gunnar Peterson till Sofis mode. Vi kunde inte sagt det bättre själva.

Hatar du att jogga men älskar att dansa? Det finns ingen anledning att tvinga ut dig själv i joggingspåret när du kan träna upp flåset minst lika bra på en intensiv hiphopklass. Huvudsaken är att du rör på dig och gör något som ökar din puls i minst 30 minuter varje dag.

Mer protein

För att du ska få ut optimalt resultat av din träning är rätt kost A och O. Under nittiotalet var den kolhydratfria Atkinsdieten en storfavorit bland många stjärnor, men att utesluta kolhydrater helt och hållet är inget som vi på Sofis mode rekommenderar.

Däremot kan ett något högre intag av proteiner undre en intensiv träningsperiod vara smart. Proteiner frigör nämligen hormonet glukagon som ökar fettförbränningen. Om du samtidigt tränar betyder det att du snabbt kommer att minska i kroppsfett utan att tappa så mycket i muskelmassa.

Satsa på vassle

Betyder detta att du måste äta massor av kött? Inte alls. Kött är faktiskt, i motsats till vad många tror, inte den största proteinkällan. Det mest proteinrika livsmedlet är vassle – mjölkproteinet som finns i mejeriprodukter och som brukar ligga som en klar vätska ovanpå yoghurten. Häll aldrig av den! Efter vassle är ägg och mjölk de främsta proteinkällorna, samt mager fisk, skaldjur, bönor, ärtor och linser.

Tänk bara på att se upp för portionsstorleken. Ett grillat kycklingbröst kan låta som en perfekt måltid – men du behöver inte mer än 30 gram protein per dag. Det motsvarar ungefär en kortleksstor portion kyckling, fisk eller kött. Överflödigt protein, som inte går åt till att bygga upp kroppens muskelmassa, lagras i stället som fett, visar en studie från University of Texas Medical Branch. Det är också bättre att äta lite mindre protein flera gånger per dag, än en stor portion till kvällen.

Vill du ha hjälp med personlig träning över nätet – klicka här och kolla in nya heta träningsklubben.