Så orkar du träna – trots vintermörkret

Coachen Elisabeth Gummesson förklarar

HÄLSA

Känns det tungt att träna när det är snöstorm utanför dörren?

Coachen Elizabeth Gummesson vet hur du fixar motivation att gå till gymmet ändå.

– Det är en attitydsfråga.

Foto: Gustav Gräll

Mitt i snökaos, minusgrader och tjocka kläder är det lätt att tappa suget för träning. Beach 2011 är långt bort – glögg och lussebullar under en mysig filt närmare.

Dessutom är det ju jul snart, vilket är detsamma som extra mys och extra kilon.

Hälsocoachen och inspiratören Elizabeth Gummesson vet hur vi ska göra för att behålla motivationen och hälsan och orka träna även under vintermånaderna.

– Att orka träna även när det är mörkt och kallt är väldigt mycket en attitydfråga. Jag har full respekt för att man mentalt lider av att det är mörkt, men det finns så många saker som vi kan förändra med vår attityd. Om jag tillåter mig att bli ledsen och trött – då är det så jag kommer att ha det. Bestämmer jag mig för vad som är rena fakta – vi bor i Sverige, det blir mörkt – som jag måste hantera så kan jag agera utifrån det och förbereda mig mentalt på att hålla igång träningen ändå.

”Jag har vinning av detta”

– Sedan är det jätteviktigt att ha syftet med träningen klart för sig. Hela tiden. Varför tränar jag egentligen? Om det är för någon annans skull eller för att samhället säger att det är nyttigt, eller något sådant, är det svårare att behålla motivationen. Det är för oklart. Klargör ditt eget syfte för dig själv, det är personligt. Tänk – ”jag har direkt vinning av detta”.

Elizabeth Gummesson satsar själv på pigga träningskompisar – inget går upp mot en vän som peppar eller ringer och ger dig dåligt samvete när du skippar träningen.

– Tänk vad många bundsförvanter man har i sin träning. Använd dem och sporra o peppa varandra! Träning kan också vara ett sätt att umgås: Bowling, pingis eller snabba promenader blir ett sätt att hinna träffas.

FAKTA

Elizabeths tips:

Se över din egen attityd och tillåt inte dig själv att bli trött, ledsen och deprimerad bara för att det är mörkt när du går hem från jobbet.

Gå ut en stund på lunchen och få lite ljus. en kvarts promenad i dagsljus kan göra underverk.

Tycker du att det är jobbigt att ta en powerwalk – gör då något annat. Testa nya träningsformer: Gym, löpning, yoga, kampsport eller något annat. Variera din träning!

Lyssna på musik eller en bra bok samtidigt som du tränar.

Om det känns tungt att ta sig till gymmet så fungerar ju hemmatränign lika bra. En kvart om dagen är en oerhört bra grej som räcker långt.

Om man har svårt att komma igång, se till att få rutiner. Bestäm vilka dagar du tränar på. Om du har lätt att slinka iväg till soffan istället för att träna så kan det vara bra att ha lite strukturer att följa.

Ta rygg på någon som inte är likadan. Hitta någon som inte fuskar med träningen bara för att det är mörkt och kallt.

Man ska pressa sig själv – på ett kärleksfullt sätt. Ibland kan man ju få slippa räningen om det känns riktigt tungt. bestäm att ”nu tänker jag gotta mig idag” – men då ska du verkligen stå för det valet. Stå för att ”idag orkade inte jag mer”, och tänk inte att du ska ta igen det med 14 träningspass dagen efter.

Fakta: Elizabeth Gummesson

Namn: Elizabeth Gummesson

Ålder: 41

Familj: Ja

Intresse: Resor, människor, träning, mat, upplevelser, back gammon.

Gör: Motivationsvoach, författare, professionell coach inom personlig utveckling.

Coachar såväl direktörer som ungdomar och elitidrottsmän som vill bättra på sin mentala styrka.

Brinner för att människor ska förbättra sin livskvalitet, utnyttja sin fulla potential och leva sina bästa liv.