Så fixar du sexpacket

Paolo Robertos bästa tips

HÄLSA

Drömmer du om den där platta tvättbrädan? Den som får alla tjejer att smälta?

Vi kollade med mannen som vet – träningsproffset Paolo Roberto.

Här avslöjar han hemligheten – så gör du.

– Det finns bara ett garanterat sätt att få fram sexpacket.

Det är knappast någon nyhet att det är svårt – för både män och kvinnor – att få till den där platta rutiga magen som många drömmer om.

Situps och crunches till oändlighet verkar inte hjälpa. Den där eländiga tvättbrädan är svår att få till.

Boxaren, programledaren och träningsprofilen Paolo Roberto har dels en av Sveriges mer kända tvättbrädemagar – och har dessutom hjälpt ett otal människor att få fram sin dröm–mage.

Enligt honom gör de allra flesta fel när de tränar mage.

– Det finns bara ett sätt. Men det är det garanterade sättet att få fram sexpacket. Löpträna och ät bra, säger han.

Men att träna magmusklerna då?

– Du kan inte punktförbränna fett. Du kan göra två miljarder crunches utan att få fram sexpacket. Om du redan är hyggligt vältränad så är det enda som gäller att bränna fett på hela kroppen, och det gör man bäst med löpträning och mer löpträning. Kombinerat med hälsosam kost.

Ofta är det inte magmusklerna som det är fel på. Om du spänner magen kan du ofta känna dina magrutor – där under.

– Fett är svårt att få bort, hemligheten är att förbränningsträna mycket. Löpträning. Det botar allt: Allt som är problemet med alla välfärdssjukdomar. Man går ner i vikt och får bort det onödiga fettet. Det är förstås viktigt att äta rätt också.

Hur äter jag rätt?

– Det finns bara en modell – den gamla tallriksmodellen. Det är den enda som funkar. Man äter en fjärdedel kolhydrater, en fjärdedel protein och resten grönsaker på tallriken. Problemet med dieter som till exempel den så kallade fettdieten är att man går ner i vikt, men man drar på sig blodsjukdomar. Du blir kanske smal, men du dör tidigare.

FAKTA

Situps och crunches

Situps är en styrketränande övning för magen. Du ligger ner på rygg och fäller överkroppen upp från liggande läge till sittande.

Om överkroppen istället genomför en koncentrisk rörelse samtidigt som ryggen ligger kvar i backen så kallas det ”crunch”. Ingen rörelse ska då finnas i höften.

Idag rekommenderar de flesta experter crunches istället för situps eftersom situps kan ge ryggproblem och dessutom inte anses ge lika bra träning för magmuskulaturen.