Så tränar proffsen

Alla har sina knep och vanor

De svenska supervältränade proffsen – in action. Klicka på bilden för att se den större.
De svenska supervältränade proffsen – in action. Klicka på bilden för att se den större.
HÄLSA

De är alla svenska supertalanger som begåvats med kroppar och psyken av yppersta atletklass. Men det räcker inte för att nå toppen.

Så här tränar några av våra svenska idrottsstjärnor just nu.

Anja Pärson har bytt upplägg

Foto: Andreas Bardell

Anja Pärson har bytt träningstaktik och har ägnat en stor del av sommaren och försäsongen åt barmarksträning istället för utförsåkning i år. Anjas nya tärningsupplägg är ett bevis på att vi alla mår bra av att byta träningsform emellanåt. Ibland måste man ta en paus även från det man gillar mest.

– Jag har åkt väldigt mycket skidor i många år nu och känner att jag vill vara lite ledig från pjäxorna och kunna träna andra grejor, säger Anja.

Anja har ägnat ersatt en del av skidåkningen med bland annat hårdare fysträning i gym.

Foto: Lina Boström Einarsson

Malin Baryard har halverat träningsdosen

Sedan hon fick sitt andra barn Ed för ett år sedan har hoppryttaren Malin Baryard dragit ned en aning på träningen, men hon ligger knappast på latsidan för det. Malin rider fyra hästar per dag, istället för åtta, och håller igång med fysiskt arbete i stallet varje dag. Hon är hängiven sin sport och red och tävlade i hästhoppning ända fram tills hon var gravid i femte månaden med lille Ed. Malin sa redan efter sin första graviditet att hon märkte av positiva effekter på att hon då drog ned på träningstiden.

– I slutet på dagen kunde man vara lite sliten. Nu är glädjenivån jättehög hela tiden, förklarade hon.

Charlotte Kalla vill bli starkare

Foto: Andreas Bardell

Redan som 20-åring sprängde längdskidåkerskan Charlotte Kalla konditionsrekorden, hon är helt enkelt en superatlet. Men även en sådan måste träna hårt såklart. Löpning på blöt myr och intensiva intervallpass är inga problem.

– Jag vet inte om jag kan förbättra så mycket mer konditionsmässigt, sa Kalla till Aftonbladets reporter inför årets skidsäsong.

Men styrketräningen bjuder henne fortfarande på utmaningar.

– Jag tycker att jag borde vara lite starkare för den muskelmassa som jag har.

Så Charlotte jobbar på, både på gymmet och ute i spåren. Eftersom hon också har en viss obalans i bröstryggen gör hon regelbundet speciella rörelseövningar för att hålla kroppen jämn och stadig.

Foto: Mia Carlsson

Marcus Hellner blir aldrig nöjd

Längdskidåkaren Marcus Hellner har legat i hårdträning inför vinterns skidsäsong. På rullskidor har han med landslagstränarnas hjälp försökt slipa på tekniken, bland annat på asfaltvägarna i kuperade alpbyn Ramsau. Men rullskidor är inte alldeles enkelt att stå på, inte ens för en rutinerad elitskidåkare.

– De första dagarna när man åker känns det för jävligt. Man jämför med hur det ser ut på vintern och blir alldeles less. Man ser ut som Bambi på hal is, säger Hellner.

Som atlet säger han sig aldrig bli riktigt nöjd, oavsett hur mycket och på vilket sätt han tränar. Allting går att finslipa.

– Man är skadad, jag är aldrig nöjd. Men fysiken har jag, säger han.

Zlatan Ibrahimovic kan äta allt

Foto: Jimmy Wixtröm

Chefen för fotbollslaget Milans träning, Daniele Tognaccini, hade aldrig sett en spelare som Zlatan Ibrahimovic förut. När han förra året, efter att ha tränat Milan i 13 år, genomfört grundliga fystester på Zlatan konstaterade han att:

– Ibra är helt unik. Han är ett fysiskt praktexemplar.

Lång och förhållandevis tung, ändå är Zlatan både explosiv och teknisk på plan. Han gillar fysisk träning i alla dess former och är envis som få. Men han gillar att äta gott också. Men oavsett vad han äter lägger han enligt egen utsago aldrig på sig något fett.

– Jag vet inte varför. Det är naturellt på något sätt. Eller kalla det tur. Men det är bara så det är, sa han till Sportbladet förra året.

Mia Sahl