Så tränar kändisarna

– fixar fram perfekta kropparna

HÄLSA

För att orka, för att hitta rätt i en roll eller för att slippa se spinkig ut.

Skälen varierar till varför kändisarna tränar och håller sig i form.

Och deras träningsupplägg skiljer sig också åt.

Rapace hittar rollen på gymmet

Skådespelaren Ola Rapace använder träning som ett sätt att hitta rätt i sina rolltolkningar, både fysiskt och mentalt. Inför den kommande filmrollen, som boxaren Bosse Högberg, har han sedan i somras lagt på sig tio kilo muskler och på kuppen blivit en riktigt bra boxare. Fem fyspass i veckan, och så tre boxningspass ovanpå det, är upplägget som gett Rapace sin nya superkropp.

– Jag får hjälp med en massa sparring, och sen har jag en fystränare, säger Ola om upplägget.

Pernilla Wahlgren tränar för att orka jobba

Pernilla Wahlgren, sångare och musikalartist, har enligt egen utsago blivit smalare med åren. För att orka flänga runt på scenen i sång och dansnummer krävs en god grundfysik, och Pernilla är noga med att träna och äta rätt för att få tillräckligt med kraft. Dagliga power-walks är Pernillas recept för att orka, och så styrketränar hon med sin personliga tränare så ofta hon hinner.

– Jag gillar att träna armar och rygg, det ger mig styrka och det mår jag bra av. Även om man är liten och smal är det skönt att bygga på lite muskler. Och så är det varierande och avkopplande att gå på gym, säger hon.

Tilde tränar ostrukturerat men hjärtligt

Programledaren och trebarnsmamman Tilde de Paula representerar sundheten själv för många. Men den tidigare så hårdtränande Tilde har sedan hon blev flerbarnsmamma trappat ned på tränandet för att istället prioritera sina barn. Hon har gått från fyra pass i veckan till ett, ibland inget.

– Jag älskar att träna men det är oregelbundet och ostrukturerat, om än hjärtligt och innerligt när det väl sker, säger hon.

Hon gillar cirkelträning men favoriten bland träningspass stavas bikramyoga i Tildes fall.

Jag går aldrig på någon annan yogaform för ska jag träna vill jag svettas ordentligt, säger hon.

Alexander Skarsgård vill inte se spinkig ut

Skådisen Alexander Skarsgård har inte alltid varit så vältränad som han är nu. I grunden är han ju en lång och ganska senig kille, så magrutorna, bröst- och armmusklerna som syns i bland annat tv-serierna Generation Kill och True Blood är resultat av mycket målmedveten träning. Alexander går på gym minst fem dagar i veckan.

– Jag gillar inte att se spinkig ut, har han sagt.

Emma Wiklund tränar för att trivas

Emma Wiklund som numera driver sitt eget kosmetikmärke tränar inte i första hand för att hålla formen. Kraven på att vara smal och vältränad släppte hon när hon lämnade modellyrket. Skönhet beskriver Emma numera som:

– En kombination av personlighet och självkänsla. Att det syns att man trivs i sin kropp.

Idag blandar Emma olika träningsformer, bland annat yoga och jogging och hon tränar minst två dagar i veckan.

Marie Serneholt gillar kampsport

Marie Serneholt har varit känd sedan tonåren då hon debuterade som sångerska i bandet A-teens. Inför rollen i Musikalen Grease provade Marie, som alltid gilla att röra på sig, kampsport. Hon började då träna på samma klubb, Extreme training, som Noomi Rapace gjorde när hon spelade in filmerna i Milleniumtrilogin. Träningspassen där är en blandning av kampsport och fysträning med övningar hämtade från bland annat gymnastik, friidrott, thaiboxning och taekwondo.

– Det är den bästa träningen jag testat, menar Marie.

Mia Sahl