Dagens namn: Natanael, Jonatan
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan

Ska jag äta upp bortmotionerade kalorier?

Hej Camilla!

Är mest nyfiken på hur det funkar när det gäller omsättningen av kalorierna jag äter. Jag ska äta 2030kcal om dagen. Motionerar nästan dagligen och motionkalorierna hamnar på mellan 500-1000kcal per dag. Någon här inne sa att jag även ska äta mina "motionskalorier"!

Stämmer verkligen det??

Sen undar jag om det gamla talesättet stämmer fortfarande: "Förbruka fler kalorier än du tillför"?

Tacksam för ett svar!

Mvh

/Morgan

Hej Morgan!

 

Ja, det stämmer att du får äta mer när du motionerar. Din grundkalorinivå (2030 kcal) är beräknad för att täcka din basalmetabolism (den kalorimängd du skulle göra av med även om du låg på sofflocket hela dagarna; den mängd energi som går åt för att hålla alla dina organ igång, det vill säga den energimängd som krävs för att hålla dig vid liv) och den energi du beräknas göra av med under arbetsdagen. Som du kanske minns angav du till exempel, när du svarade på de frågor som ledde fram till att du fick din grundkalorinivå, huruvida du har ett fysisk aktivt eller ett stillasittande arbete.

I din grundkalorinivå ingår alltså alla de kalorier du gör av med utan att egentligen tänka på det. Uttrycket "för att gå ner i vikt måste du göra av med fler kalorier än du tillför" stämmer, men vad de flesta glömmer bort är just detta: att kroppen faktiskt gör av med en hel del kalorier dygnet runt, bara genom att finnas till och när du "bara" jobbar.

 

Tränar du mycket utan att tillföra några extrakalorier kan det hända att du får ett extremt lågt energiintag och låter du det pågå över en längre period kan det faktiskt göra att ämnesomsättningen minskar. Däremot måste du inte "äta upp" ALLA de kalorier du får dig tillgodo en dag när du tränar. Låt oss säga att du gör av med 500 kcal på träning, men du är mätt och nöjd efter att ha ätit något som ger dig 250 kcal extra. Det är okej, det viktiga är att du ger kroppen lite mer energi och att den extra energi du stoppar i den är av ett nyttigt och bra slag.

Camilla Porsman , Motionsexpert