Dagens namn: Beata, Beatrice
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Ryska fartyget på väg till Kaliningrad

Sjökapten Per Fransson mötte det ryska forskningsfartyget Professor Logachev i går.

Enligt honom stävade fartyget rakt mot ryska Kaliningrad.

– Det såg ut som om de bogserade något, säger han till Aftonbladet.

Ett av de ryska fartyg som uppmärksammats under den pågående underrättelseoperationen i Stockholms skärgård är forskningsfartyget Professor Logachev.

Fartyget, som klassificeras som ett search-and-rescue-fartyg, lämnade Sankt Petersburg för Las Palmas på lördagen.

Men innan det försvann från internets fartygsspårningssajter var det till synes på väg mot Stockholms skärgård.

Enligt ägarens beskrivning så har Professor Logachev specialutrustning för att lyfta miniubåtar och en vinsch för bärgade farkoster.

– Det har gjort många uppdrag för ryska myndigheter det senaste, säger Ted Brockett, vd i företaget som äger fartyget, till norska Dagbladet.

"Betedde sig underligt"

Per Fransson, som är befäl på fraktfartyget Tidan, mötte Professor Logachev under tisdagen.

– Jag kände inte till fartyget innan. Jag är utomlands och har inte läst något om det, men jag tyckte att de betedde sig underligt, säger han till Aftonbladet.

För trots att fartyget fortfarande hade angett Las Palmas som mål så stävade det nu mot ryska Kaliningrad.

Där har den ryska östersjöflottan sin hemmahamn.

"Såg ut som att de bogserade"

– Det såg ut som att de bogserade något, säger Per Fransson till Aftonbladet.

Han är tydlig med att de var på tre kilometers håll, och inte kan vara säkra.

– Vi tyckte att det såg ut som det hängde ner något i vattnet, säger han.

Professor Logachev visade också upp en så kallad dagersignal som betyder att fartyget har begränsad manöverförmåga, men den signalerar inte bärgning, menar Ove Eriksson, sjösäkerhetsexpert och chef för affärsavdelningen vid Sjöfartsverket.

– Dagersignalen sitter i förmasten där, det betyder att han inte kan avvika från sin kurs för att han gör någonting, säger han.

"Någon typ av verksamhet"

Han har sett bilder på fartyget, tagna i går, och säger att det ser ut som att de hämmas av något.

– Han verkar ha en kran som är uppdragen, så någon form av verksamhet är det, säger han.

Men Ove Eriksson tror inte att svenska försvaret har missat fartygets rörelser, även om de stänger av sin AIS-sändare.

– Försvarsmakten har radartäckning i princip över hela Östersjön, så radarn kan de inte undvika. Den där är säkert rejält kontrollerad, säger sjösäkerhetsexperten.

Men enligt en företrädare för det ryska statliga bolag som handhar båten så är den på väg för att utföra ett uppdrag i Atlanten.

– Expeditionen är på uppdrag av Rosnedra (statlig verksamhet som sköter om mineraltillgångar), säger Vladimir Kryukov till en rysk tidning.

Senaste nytt
Senaste TV-klippen