Skriv en jobbansökan som ingen kan motså

Stick ut från mängden och
ljug inte – experterna tipsar

NYHETER

Undvik standardansökningar, stick ut från mängden och anpassa dig efter chefens behov.

Och för Guds skull: skarva inte.

Här är experternas bästa tips på hur du gör en jobbansökan som ger dig drömjobbet.

Henrik Erlandsson, rekryteringskonsult på Proffice
Foto: Proffice
Henrik Erlandsson, rekryteringskonsult på Proffice

Det är en tuff värld där ute, det vet alla som söker jobb.

Jobbansökningar läggs på hög och glöms bort och en del får inte ens ett nekande svar tillbaka.

CV = vapen

Men det finns sätt att maxa sina chanser i jobbdjungeln: en bra jobbansökan.

– Ditt CV är ett marknadsföringsvapen. Men du har bara 20-25 sekunder på dig att säga det du vill ha sagt, så lång tid ägnar sig en rekryterare eller arbetsgivare i genomsnitt åt ditt personliga brev och CV, säger Kicki Andersson, vd på CVfabriken.

Våga sälja in dig

– Det vi kallar för ett komplett CV är faktabaserat med en kort ingress. Det personliga brevet innehåller mer mjuka faktorer med en förklaring till varför man passar för tjänsten. Det är ofta när det kommer till det personliga som folk kör fast men det gäller att våga sälja in sig!

Kicki Andersson betonar dock:

– Det viktiga är att hela tiden vara konkret och logisk och att aldrig bli för detaljerad. Man får inte glömma att man inte har många sekunder på sig.

Innehållet viktigare än designen

På bemanningsföretaget Proffice letar man efter lite andra saker i ett CV än på privata, mindre företag. Här är inte en udda design lika viktig som det faktiska innehållet.

– Vi söker efter en viss kompetens och erfarenhet. I CV:t är det viktigt att ta den senaste erfarenheten först, omvänd kronolgi. I det personliga brevet kan man berätta varför man söker jobbet, vad man själv kan bidra med och några rader om sig själv, säger Henrik Erlandsson rekryteringskonsult på Proffice.

Ljug inte!

Han säger att det är viktigt att vara ärlig. Många skarvar i sin meritförteckning.

– Men vi jobbar mycket med fördjupad cv-granskning och har man ljugit kommer det med stor sannolikhet fram och då är man garanterat rökt, säger Erlandsson.

– Tanken är ju att man ska hitta ett jobb man trivs med och som man förhoppningsvis ska stanna på ett tag. Då är det ju viktigt för alla inblandade att man börjar där under ärliga förutsättningar. Så var rak, ärlig och personlig.

FAKTA

Här är en sammanställning av olika cv-experters bästa tips:

Max två luftiga och lättlästa A4-sidor, tänk på att du bara har några sekunder på dig. Inled med en kort ingress och din målsättning. Var kortfattad.

Lägg dina yrkeserfarenheter i omvänd kronologisk ordning, det senaste före utbildning. Framhåll de som är mest relevanta för jobbet du söker.

Förtydliga dina yrkeserfarenheter med perioden du arbetade, arbetsgivare, befattning och ort. Om du är ung och oerfaren, ta med allt. Om du jobbat länge, välj ut det bästa hellre än en lång lista.

Ett foto kan vara bra men tänk på vilken bild du skickar med.

Det räcker att du visar vilket utbildningsprogram du läst. Om inte vissa specifika krav på kunskap ställs som du kan visa upp med en viss kurs.

Skriv inte bara att du kan ett språk flytande. Visa med lästa poäng/år eller hur länge du bodde i landet. Glöm inte att skriva om du har körkort. Det är inte en självklarhet.

Skriv dina kontaktuppgifter på både sida ett och två.

Tänk på layouten. Gör det överskådligt och enkelt.

Skriv inte ut något löneanspråk. Skriv att du vill ha marknadsmässig lön eller att det kan diskuteras.

Namnge inte referenser. Skriv att de kan lämnas på begäran.

Visa vad du kan bidra med till företaget. Väck uppmärksamhet. Skriv en lockande inledning.

Glöm absolut inte dina kontaktuppgifter.

Visa att du fyller arbetsgivarens kravlista. Lyft fram det om dig som är väsentligt för tjänsten. Bli inte för personlig.

Visa att du fattat jobbet, att du vet vad företaget sysslar med. Var inte blygsam. Skryt inte.

Visa vad du kan med exempel, säg inte bara att du är social – bevisa det. Vänd upp och ner på brevet. Kanske är din slagkraftiga avslutning en klockren inledning.

Imitera stilen på annonsen. Är den skriven på ett visst sätt – kopiera stilen. Särskilt typsnitt – kopiera.