Bröderna tar pepparkaksbak till en helt ny nivå

1 av 8 | Foto: Privat
Redan i fem-sexårsåldern hängde André Högbom vid mammas sida när det var dags för pepparkaksbak. Några år senare anslöt brodern Sverker.
NYHETER

Här kommer ett skepp lastat med pepparkaka.

Hela skeppet, alltså.

Bröderna André och Sverker Högbom tröttnade tidigt på att bara bygga mammas pepparkakshus inför julen.

– Ett hus innebär en begränsning. Det är roligare att göra något annat. Sedan ska det gärna vara någon teknisk finess också, säger André.

Och annat har det minsann blivit genom årens lopp.

Särskilt som bröderna, i dag 35 respektive 31 år gamla, gillar att experimentera.

Bil med husvagn, sköldpadda, skotrar, vespor, karusell, Lucia, en eremitkräfta, en fyr, gitarr och igloos är några nedslag genom åren.

Vann en bakmaskin

Med fyrskapelsen vann bröderna första pris bland 120 bidrag i Icakurirens ”pepparkakshustävling” 2006. Första pris? En bakmaskin värd 6 000 kronor, ett perfekt pris för pepparkaksmästarna i Östersund.

Tomten har hittills klarat sig från att blivit förvandlad till pepparkaka. Däremot inte Lucia.

”Lucia är en betydligt trevligare representant för julen än vad Coca-Colas feta tomte är”, skriver André på sin hemsida.

Där motiverar han också varför just pepparkaka utgör en sådan lockelse i formgivningssyfte.

”Det är något speciellt med pepparkaka som uttrycksmedel. Bångstyrigt, fragilt och förgängligt. Under ständiga hot från fuktig luft, hungriga hundar, glöggförfriskade åskådare.”

Fragilt, ja. Bojlinan till årets skeppsskapelse är 1.5 millimeter i diameter.

– Och alla räcken är lika tunna som en tändsticka, säger André.

”Ingen är negativ”

Är degen hemligheten? Vanlig köpedeg duger inte, eller hur?

– Jodå, det kan funka. Men det är hållbarheten som är det viktiga. Där får man pröva sig fram.

Reagerar barn och vuxna annorlunda på era skapelser? Ett pepparkakshus ska ju vara ett hus.

– Oj, ingen aning. Det här ligger ju bara ute på min hemsida och i någon blänkare på Facebook ibland. Jag vet bara att min hemsida går upp flera tusen procent med början redan i november, säger André.

– Och på Facebook smäller det till på ”Gilla”. Så det finns ett sug. Och ingen är negativ.